Moje vize
Co je SEO a jak funguje optimalizace?
SEO je zkratka optimalizace pro vyhledávače neboli anglicky search engine optimization. Zjednodušeně řečeno, SEO znamená proces vylepšování především vašich webových stránek s cílem zvýšit jejich viditelnost a případně vydělat peníze ve vyhledávačích Google, Seznam, Bing a dalších vyhledávacích platformách. Vyhledávat se dnes dá také na různých sociálních sítích a funguje tak například YouTube SEO nebo Pinterest SEO, ovšem dominantní je stále SEO jako optimalizace webu. Cílem SEO je:
- Být ve vyhledávačích na relevantní klíčová slova.
- Servírovat obsah uživatelům v co nejlepší formě.
- Přivádět kontinuálně platící organickou návštěvnost a snižovat náklady na PPC.
- Vytvářet autoritu a důvěryhodnost přítomností na kontaktních bodech s uživatelem.
- Podporovat a korigovat technickou i obsahovou stránku projektu.
Z čeho se skládá SEO?
Nastavení strategie SEO
SEO má tři hlavní pilíře (obsahové SEO, technické SEO a linkbuilding). Pokud chcete být úspěšní, tak musíte sestavit SEO strategii, která bude v těchto pilířích vymezovat rozvoj. Důležité je napojení SEO strategie na business firmy a vyhodnocování i sledování výsledků.
Architektura a struktura webu
Správná architektura projektu je základním stavebním kamenem, na kterém optimalizaci pro vyhledávače Google, Seznam a Bing stavět. Jaký je search intent a záměr vašich uživatelů a jakou stránkou jim odpovídáme? Architektura by měla být navázána na AKS a doplňována.
Linkbuilding
Linkbuilding a online reputation management je subdisciplína SEO, kdy se snažíte zlepšit obraz vašeho projektu v očích vyhledávačů. Právě umisťování odkazů na další weby, spolupráce s partnery a práce s brandem pomáhají zvyšovat autoritu projektu.
Analýza klíčových slov
Jedna ze základních SEO analýz, která se dá využít napříč kanály online marketingu. Mít AKS je jedna věc, ale systematicky a s ní pracovat věc druhá.
Technické SEO
Technické SEO je důležitým základem pro to, aby byl web pro vyhledávače srozumitelný, průchozí a indexovatelný. Technické SEO často auditují různé analýzy.
Sledování konkurence
Vědět, co dělá konkurence, jaké produkty zavádí, na čem pracuje, co jim funguje, jak si vedou. SEO konzultant může být výrazně zapojený do podoby online businessu.
Co je to SEO krok po kroku?
Jestli vám nestačila definice v prvním odstavci, tak se podíváme detailněji, co je SEO, z čeho se skládá a na co dát pozor jako klient i jako SEO specialista. SEO je poměrně široký obor či služba na pomezí marketingu a IT (zjednodušeně).
SEO je soubor postupů a technik, jejichž cílem je zlepšit především umístění a užitečnost různých typů obsahu v organických výsledcích vyhledávání. Prací SEO konzultanta z mých zkušeností často bývá i to, že je potřeba klienta vůbec přesvědčit, že určitý obsah potřebuje a SEO je důležité. Někdy je obsahu dost, avšak je nevhodně zacílený či strukturovaný. Typicky v B2B segmentu nemají klienti stránky produktů, kde by mohli generovat návštěvnost a především cenné leady.
U e-commerce je zase často chyba v nefunkční filtraci či špatné kategorizaci produktů. Takzvaná parametrická filtrace je u e-shopů jedním z hlavních cílů SEO konzultanta, kde může zvyšovat relevantní návštěvnost a utíkat konkurenci. V takovém případě, pokud e-shop nemá správnou filtraci, tak často ztrácí i 70 % potenciální návštěvnosti. Jednoduše v obou případech chybí správné stránky s obsahem, který je konkurenceschopný.
Tento obsah může zahrnovat webové stránky s výpisem produktů, stránky s popisem služeb, videa, obrázky, místní firemní profily a další. Vzhledem k tomu, že organické vyhledávání je hlavní metodou, pomocí které lidé objevují online obsah a přistupují k němu, je využití osvědčených postupů SEO zásadní pro zajištění toho, aby vámi publikovaný digitální obsah mohl být nalezen a vybrán veřejností, což zvýší organickou návštěvnost vašich webových stránek a hlavně – finanční přínos pro klienta.
Jak fungují vyhledávače?
Abyste pochopili, jak SEO funguje, je nezbytné mít základní znalosti o tom, jak fungují vyhledávače. Vyhledávače používají crawlery, které shromažďují informace napříč internetem. Jakmile vytvoříte web, tak ho s dost velkou pravděpodobností Google brzy objeví. Výhodou je, pokud použijete některý ze známých systémů jako je WordPress nebo Shoptet.
Dostane se na něj třeba skrze odkaz z jiného webu na internetu. Google následně zvažuje, jestli je stránka originální a přínosná. Pokud ano, tak ji zařadí do své velké databáze, tzv. indexu. Crawlery začínají na známé webové stránce a poté sledují odkazy z této stránky na další stránky. Takto procházejí celý internet a dívají se, jak se mění struktury webů a aktualizuje se obsah.
Pokud například stránka na webu zijuspesne.cz, kterou již Google indexoval a která je plná článků, obsahuje interní odkazy na další stránky webu, tak může Google procházet tyto stránky prostřednictvím uvedených odkazů.
Googlu odkazy pomáhají pochopit, o čem stránka je a jak je relevantní pro uživatele. Odkazy jsou jedním z hodnotících parametrů Googlu. Vyhledávače obecně mají tisíce hodnotících parametrů, díky kterým sestavují výsledky vyhledávání na daná klíčová slova. Filozofie Googlu je jednoduchá. Snaží se sestavit, co nejrelevantnější seznam stránek na daná klíčová slova.
Díky tomu, že se to Googlu daří, tak mohl přidat také placené pozice, které jsou pro firmu cenným zdrojem příjmu. SEO se ale soustředí jen na organické vyhledávání, za které není třeba platit (platit vyhledávači).
Existují tři hlavní kategorie SEO: on-page SEO, off-page SEO a technické SEO, které společně pomáhají vyhledávačům objevit, procházet, indexovat, pochopit a hodnotit váš obsah.
Proč je SEO důležité?
Každý den uživatelé Googlu vyhledají miliardy informací a produktů. Není divu, že vyhledávače jsou obvykle jedním z největších zdrojů návštěvnosti webových stránek. Se vzestupem vyhledávačů přišla i myšlenka, jak je možné kontrolovat a ovlivňovat tyto výsledky vyhledávání. Tak vzniklo SEO, které patří k hlavním kanálům digitálního marketingu. Chcete-li využít potenciálu tohoto zdroje návštěvnosti, musíte se objevit v nejlepších výsledcích vyhledávání pro svá cílová klíčová slova.
Logika je velmi jednoduchá a neúprosná – čím výše se umístíte, tím více lidí vaši stránku navštíví. U organického výsledku č. 1 je zhruba 12x větší pravděpodobnost, že na něj někdo klikne, než u stránky umístěné na 10. pozici. Výsledky na druhé stránce vyhledávání již téměř nikdo nenavštíví.
A první tři organické výsledky získávají více než 60 % všech kliknutí na daný výraz. Zde vstupuje do hry SEO. Optimalizace pro vyhledávače hraje klíčovou roli při zlepšování pozic. Udělat si web a doufat, je velmi krátkozraké. Lepší pozice znamenají větší návštěvnost. A větší návštěvnost znamená nové zákazníky, více transakcí a větší povědomí o značce.
Jinými slovy, zanedbání SEO by znamenalo zanedbání jednoho z nejdůležitějších kanálů návštěvnosti a přenechání tohoto prostoru zcela vaší konkurenci.
Existují čtyři hlavní typy vyhledávacích záměrů:
- Navigační (Disney+ přihlásit).
- Informační (kdy vznikl Disney)
- Komerční (srovnání streamovacích platforem).
- Transakční (Disney+ předplatné).
Drtivá většina transakčních výsledků vyhledávání (SERP) obsahuje dva hlavní typy výsledků. Transakční dotazy jsou ty, za kterými se obvykle schovává nákupní chování. Opakem jsou informativní dotazy, kdy si například hledá uživatel hlavní město Thajska. Na toto mu odpoví Google či Wikipedie. U transakčních je to ale souboj firem a e-shopů hned na dvou frontách:
Placené výsledky (PA): Musíte zaplatit, abyste zde mohli být, a to prostřednictvím reklamy placené za kliknutí (PPC) u Googlu se tato služba jmenuje Google Ads.
Organické výsledky (SEO): Své umístění si zde musíte “zasloužit” tím, že uděláte nejlepší obsah na daný výraz, máte kvalitní produkt, technicky správně udělaný web a uživatelé jsou s vaší stránkou na daný výraz spokojeni.
Například u pojištění je velmi konkurenční obor, kdy je cena za prokliky vysoká. U placených výsledků vidíme označení “Sponzorováno”, kdežto první organický výsledek ČSOB je bez označení. To je výsledek SEO a dobré vstupní stránky.
Google začínal s jedním placeným místem nad výsledky vyhledávání. Dnes se můžete setkat se čtyřmi a ještě je často nad nimi takzvaný shopping s produkty. SEO díky této monetizační technice Googlu ztratilo trochu na svém významu.
Avšak většina mladších lidí reklamy ignoruje a kliká na organické výsledky. Ano, SEO vyžaduje více času a úsilí. Dlouhodobě se ale stále vyplatí. Jakmile se umístíte na cílových klíčových slovech, můžete oslovit více lidí a generovat “pasivní” návštěvnost, která nezmizí v okamžiku, kdy přestanete platit. Navíc můžete mít takzvaný dvojí výsledek, kdy máte i placené kampaně i výsledek v SERPu. Tím maximalizujete šanci, že si vás uživatelé všimnou.
Vyhledávání: To, co lidé dělají, když chtějí najít odpověď na otázku nebo produkt či službu, která odpovídá jejich potřebám.
Vyhledávač: Webová stránka (jako je Google nebo Seznam), na které může člověk provést uvedené vyhledávání.
Optimalizace pro vyhledávače: To, co děláte pro to, aby vyhledávač propojil uvedený vyhledávací dotaz s vaším webem. Vy tak získali návštěvnost od relevantních uživatelů.
Jak zlepšit a nastavit SEO?
Ani jedno sousloví z nadpisu nemám příliš rád. SEO je kontinuální práce na optimalizaci pro vyhledávače a nikdy nebudete mít hotovo. S tím, jak se projekt rozvíjí, tak musí SEO konzultant reagovat na výzvy a nový obsah. Jaké jsou možnosti práce na SEO?
Odborník: Najměte si SEO specialistu či konzultanta s rozhledem, který váš projekt začne zdokonalovat.
Začněte se učit: Zákonitosti a základy SEO může pochopit každý, ovšem ne pro každý chce trávit hodiny učením.
Kombinace: Z mé zkušenosti nejlépe funguje, když klient a SEO konzultant jsou na jedné lodi. Klient se v SEO problematice orientuje a promítá business do spolupráce.
Proč by měl SEO řešit každý, kdo působí v onlinu?
SEO funguje dost podobně jako dlouhodobá investice. Musíte se mu věnovat hodně na začátku a následně na něm stále kontinuálně pracovat. SEO by mělo být součástí marketingové strategie každého e-commerce projektu ve větší či menší míře. Zanedbáním tohoto kanálu se připravujete o značnou návštěvnost a znesnadňujete rozvoj projektu v budoucnu. Pokud jste šli správným směrem, tak SEO začne být po určité době vaším nejlepším marketingovým kanálem. Budete zde mít nejlepší návratnost vynaložených prostředků.
Výhoda SEO a organického vyhledávání je, že pokud to máte dobře rozjeté, tak můžete práci na SEO zastavit a i v následujících obdobích vám setrvačností bude chodit návštěvnost z vyhledávačů. Některé projekty nad SEO zlomily, jelikož se jim první či druhá spolupráce se specialistou nic nepřinesla. SEO přináší výsledky, pokud je práce kontinuální a řízená. Nestačí si jen zpracovat SEO audit a několik věcí z něj zapracovat.
Jaké jsou další benefity SEO mimo levné návštěvnosti a skvělé návratnosti? Lidé hledají nejrůznější věci volně i přímo související s vaším podnikáním. To vše jsou příležitosti, jak se s těmito lidmi spojit, odpovědět na jejich otázky, vyřešit jejich problémy a stát se pro ně důvěryhodným zdrojem informací.
Větší návštěvnost webových stránek: Když je váš web optimalizován pro vyhledávače, má větší návštěvnost, což se rovná většímu povědomí o značce.
Více zákazníků: Aby byl váš web optimalizován, musí se zaměřit na klíčová slova – výrazy, které vaši ideální zákazníci/návštěvníci hledají – což znamená, že získáte relevantnější návštěvnost.
Lepší reputace: Vyšší pozice ve službě Google okamžitě buduje důvěryhodnost vaší firmy. Pokud vám věří Google, věří vám i lidé. Navíc můžete ovlivňovat díky SEO recenze a reputaci vaší značky.
Vyšší návratnost investic: A jsme zase u toho hlavního bodu. Vkládáte peníze do svých webových stránek a do marketingových kampaní, které vedou zpět na vaše webové stránky. Špičkově fungující web zlepšuje výsledky těchto kampaní, takže se vám investice ještě více vyplatí. Práce na SEO vám s velkou pravděpodobností pomůže dosáhnout také lepších výsledků v placených kampaních.
3 typy SEO více do hloubky
Jak jsme se bavili již na začátku, tak SEO se skládá ze 3 typů činností či oblastí. Jedná se o obsahové SEO, technické SEO a linkbuilding. Toto dělení se ustálilo velmi brzy po vzniku celé disciplíny SEO a drží se dodnes. Také SEO konzultanti mají často hlubší specializaci nějaký z těch to druhů SEO. SEO je samozřejmě komplexní disciplína a obecnou znalost by měl mít specialista ve všech typech SEO. V současnosti nejspíše nejdůležitější částí SEO je obsah, jehož kontinuální posouvání je téměř nekonečný proces.
1. Obsahové SEO
Základem obsahového SEO je identifikování zásadních klíčových slov. Za tím si většina SEO konzultantů i klientů představí analýzu klíčových slov. U jednodušších projektů, ale často stačí jednoduší analýza. Znám desítky případů, kdy SEO konzultant prodal a vypracoval klientovi velmi rozsáhlou a často i kvalitní analýzu klíčových slov. A co pak? Pak nic.
Doporučuji si od SEO specialistů vypracovat spíše strategii, harmonogram a hlavně. Hlavně se zeptat, co s tím budeme dělat a co z toho bude. Detailní AKS může být vhodná pro pokročilé klienty, kteří přesně vědí, jak s analýzou naložit. Těch je ale dle mých zkušeností poměrně málo.
Takže prvním krokem při optimalizaci pro vyhledávače je určit, na jaká klíčová slova optimalizujete. Na čem klient vydělává a kde je jeho přítomnost žádoucí. V některých případech je to zjevné, někdy je to na delší diskuzi a průzkum.
Jedná se o výrazy, které vaši ideální návštěvníci webu pravděpodobně zadají do Googlu nebo jiných vyhledávačů, a každá stránka na vašem webu by se měla zaměřit na jiný shluk klíčových slov, aby si navzájem nekonkurovaly.
Po identifikování klíčových slov byste měli vytvořit přehlednou architekturu či strukturu webu, která bude smysluplná pro uživatele a také bude obsahovat všechny zásadní transakční a komerční klíčová slova vašeho businessu.
Cílem je vždy publikovat užitečný a kvalitní obsah. Toho můžete dosáhnout kombinací pochopení přání a potřeb vašeho publika, dat a pokynů poskytovaných společností Google. Potřebujete v první řadě vyhovět uživatelům, ovšem nesmíte zapomenout ani na preference vyhledávačů. Za tímto účelem je potřeba sáhnout po copywriterovi, který dokáže vytvořit kvalitní obsah pro vaší cílovou skupinu, zároveň však zná zákonitosti obsahového SEO. SEO copywriting není žádná alchymie, ale jen další dimenze přemýšlení, kterou zařadí copywriter do svého přemýšlení.
2. Technické SEO
Optimalizace a správné nastavení technických prvků webových stránek je pro úspěch v SEO zásadní. Technické SEO řešíme především na začátku projektu a má velký dopad na celkový úspěch obsahu i podpory linkbuildingem.
Primárně na technický stav webu se často soustředí různé SEO audity a analýzy. Osobně je nemám příliš rád, avšak jsou na trhu lidé, kteří je podle mě dělají dobře a přínosně. Více jsem viděl ale SEO výstupů, kde jsem litoval, že za to někdo zaplatil. Osobně mám v portfoliu také SEO audit i SEO analýzu, ale vždy se snažím klientovi vysvětli, co může čekat. Stejně preferuji kontinuální spolupráci, kdy vidím přínos nejvyšší.
Vše začíná architekturou a výběrem správného systému. Pokud budete svůj projekt stavět na Shoptetu nebo WordPressu, tak je potřeba z technického SEO daleko méně. Potřebujete spíše SEO specialistu se zkušeností s WordPressem či Shoptetem. Na těchto systémech musíte přistupovat k technickým změnám často pomocí pluginů a nikoliv přímým technickým zásahem.
Na tyto dva systémy se například soustředím já. Jiní SEO konzultanti mohou mít jiné specializace a zkušenosti, proto je dobré se jich zeptat, co a na čem dělali. Pro klienta to bude mít výhodu, že si to na něm SEO konzultant bude zkoušet.
Cílem technického SEO je, aby vyhledávače snadno objevily a zpřístupnily veškerý obsah na vašich stránkách (tj. text, obrázky, videa). Na jakých technických prvcích zde záleží: Struktura URL, navigace, vnitřní propojení odkazy, rozložení prvků na stránce a další.
Důležitým prvkem technické optimalizace je také uživatelská zkušenost. Vyhledávače zdůrazňují důležitost stránek, které se rychle načítají a poskytují uživatelům dobré prostředí. V technickém SEO záleží na prvcích, jako je Core Web Vitals, přívětivost a použitelnost pro mobilní zařízení, HTTPS a vyhýbání se rušivým prvkům. Další oblastí technické optimalizace jsou strukturovaná data. Přidání tohoto kódu na vaše webové stránky může vyhledávačům pomoci lépe porozumět vašemu obsahu a zlepšit váš vzhled ve výsledcích vyhledávání. Jedná se o jednoduchý a časově nenáročný úkon.
Kromě toho hrají v SEO roli také webhostingové služby, CMS (systém správy obsahu) a zabezpečení webu. Kriticky důležité je technické řešení kategorií a filtrace. Na stránky kategorií a stránek vznikajících z filtrace totiž weby generují nejvyšší návštěvnost.
3. Linkbilding
Budování odkazů (proces získávání odkazů na webové stránky) je činnost, která je nejvíce spojována s off-site a offpage SEO. Získání různorodého počtu odkazů směřujících na vaše webové stránky z relevantních, autoritativních a důvěryhodných webových stránek může přinést velké výhody (např. hodnocení, návštěvnost). Kvalita odkazů je lepší než jejich kvantita – a cílem je velké množství kvalitních odkazů.
Linkbuilding se stále komplikuje, jelikož Google rozpoznává určitého vzorce linkbuildingu a penalizuje je. Linkbilding se technika, která ovlivňujte výsledky vyhledávání. Je to souboj mezi linkbuilderem a vyhledávači. Google se snaží odhalit placený linkbuilding a ignorovat jej. Linkbuilder se snaží dělat na druhé straně budování odkazů co nejvíce přirozeně, aby to daný projekt posouvalo ve výsledcích vyhledávání vzhůru. A jak tyto odkazy získat?
- Výměna odkazů
- Tvorba odkazových magnetů
- Sledování brandových zmínek
- Práce s recenzemi
- Spolupráce s partnery i konkurenty
- Spolupráce s magazíny
- PR články
Pokud vás zajímá SEO obecně nebo chcete SEO konzultaci k určité oblasti, tak mě neváhejte kontaktovat.