Moje vize
B2B marketing specialista
B2B marketing se zaměřuje na firmy a živnostníky. Jako marketingový stratég se soustředím převážně na B2B klienty, snažím se odhalit mezírky v jejich komunikaci a nastavit funkční marketingovou strategii, která dosáhne jejich cílů. B2B obchodní proces je v průměru 2,5x delší než u B2C a zákazník (či ovlivňovatel) se se značkou setká na vícero místech. Jak v tomto odlišném prostředí od e-commerce uspět? V čem vám může pomoci B2B marketing specialist? V čem vám mohu pomoci já?
- Identifikování cílové skupiny, její velikosti a jejích zájmů.
- Výběr funkčních marketingových kanálů a nastavení funnelu.
- Nastavení sdělení a měření konverznosti.
Specifika B2B marketingu
Dlouhý nákupní proces
V B2B je nákupní proces 2,5x delší a zákazník se výrazně vícekrát potká se značkou než nakoupí. Proto je zde potřeba, aby úspěšná značka byla celou dobu výběru přítomná a dávala zákazníkovy vhodné argumenty ke nákupu.
Racionální analýza
V B2B firmy daleko více vybírají na základě racionality oproti emocím. To neznamená, že pro vás není důležitá známost značky - právě naopak. Ovšem technické specifikace vs. cena jsou důležitějším argumentem než v B2C segmentu.
Decision makeři
V B2B je více decision makerů, kteří rozhodují o uskutečnění nákupu. Vaše značka musí komunikovat správnými sděleními na vybrané skupiny. To chce strategii a analýzu skupin. Potřebujete vědět, jaké pozice ve firmě řeší jaké problémy v souvislosti s vaším produktem.
Odlišný marketingový mix
Doporučení, eventy či SEO. Toto jsou marketingové kanály, které jsou v B2B důležitější než v B2C. Naopak s PPC ve většině případů nedoručíte takový výkon jako u klasického zboží pro koncové uživatele.
Pomoci vydělat
Váš produkt nebo služba by měla pomoci zákazníkovi vydělat. Touto perspektivou nad tím musíte přemýšlet. V B2B jsou samozřejmě i statusové nákupy, ovšem ve výrazně nižší míře než u B2C.
Značka a reference
Pokud na začátku nákupního procesu zákazník nezná vaší značku, tak máte méně než 5 % šanci na prodej. Reference významných a velkých firem dále potvrzují vaši značku a autoritu.
Jak nastartovat B2B marketing?
B2B je historicky obor, který je dominantně závislý na obchodnících nosících business. Je tomu tak ale i v 21. století? Jakou má šanci obchodník z neznámé firmy oproti obchodníkovi z firmy, kterou sledujete a máte ji spojenou s danou kategorií? Rozdíl je propastný.
Studie níže ukazuje, že pokud před vstupem do nákupního procesu v B2B váš zákazník nezná vaši značku, tak je šance na nákup menší než 5 %.
Budování značky v B2B je velmi závislé na vaší možné cílové skupině. Jestliže je váš maximální potenciál klientů 10, tak opravdu nemá cenu investovat systematicky do budování značky. Většina B2B firem má ale potenciální trh 1000+ zákazníků. A zde se to již vyplatí. Jaké fungují nejvíce konkrétní kanály v B2B.
- Doporučení
- Eventy
- SEO
- Obsahový marketing a tvorba know-how
- Inbound marketing
Z průzkumů vyplývá, že v B2B firmy mnohem méně využívají moderní technologie digitálního marketingu oproti e-commerce. Marketéři nepracují s marketingovým mixem a systematicky nevycházejí z marketingových funnelů a nemapují zákaznickou cestu. Naopak z průzkumů vyplývá, že dobře využívají kanály doporučení a oborových eventů. Pokud chcete komplexní B2B marketingovou strategii, tak na to ale musíte jít opravdu komplexně.
Většina B2B firem nemá marketingovou strategii a často do marketingu alokuje žalostně málo peněz. Další skupinou jsou firmy, které se snaží kobercovými nálety a výkonnostními kampaněmi vystřílet svůj rozpočet na marketing, aby následně mohli říci, že jim to nefunguje. Pokud potřebujete B2B marketing specialistu, tak se mi ozvěte. Podívám se na váš business a navrhnu funkční strategii i návazné akční kroky.