Moje vize
SEO konzultant v mém podání
Snažím se nad věcmi přemýšlet v souvislostech a přínosech pro klienta. Nedělám analýzy, SEO audity a nedávám doporučení, která sice zlepší objektivně SEO webu, ale mají jen pramalý přínos pro klienta a jeho peněženku. Naopak se snažím:
- Identifikovat největší příležitosti v oblasti SEO s dopadem na business
- Pravidelně na těchto příležitostech pracovat a vysvětlovat důležitost
- Spolupracovat s ostatními lidmi a kanály na projektu
Z čeho se skládá práce SEO konzultanta?

Nastavení strategie SEO
SEO má tři hlavní pilíře (obsahové SEO, technické SEO a linkbuilding). Pokud chcete být úspěšní, tak musíte sestavit SEO strategii z těchto pilířů ve správném poměru.

Architektura a struktura webu
Správná architektura projektu je základním kamenem, na kterém optimalizaci pro vyhledávače Google, Seznam a Bing stavět. Jaký je search intent a záměr?

Identifikování příležitostí
Na základě SEO nástrojů a zkušeností konzultant vidí a identifikuje příležitosti, které přinesou návšťěvnost, leady a objednávky. Správný výběr a typ přemýšlení je zásadní!

Analýza klíčových slov
Jedna ze základních SEO analýz, která se dá využít napříč kanály online marketingu. Mít AKS je jedna věc, ale systematicky a s ní pracovat věc druhá.

Posouvání a implementace
Z mého pohledu jedna z nejdůležitějších věcí. Ani 100 analýz a dokumentů vás nikam neposunou, pokud s nimi nebudete pracovat a implementovat do webu či jiných platforem.

Sledování konkurence
Vědět, co dělá konkurence, jaké produkty zavádí, na čem pracuje, co jim funguje, jak si vedou. SEO konzultant může být výrazně zapojený do podoby online businessu.
Pro koho jsem dělal SEO konzultace?




Linkbuilding
Linkbuilding je specifickou disciplínou SEO konzultanta nebo SEO specialisty, kdy se soustředí pouze na takzvané offpage SEO. To znamená, že tato práce není tolik závislá na vašem webu a SEO konzultant může pracovat téměř bez vaší součinnosti. Linkbuilding je skvělou doplňkovou činností, která zvyšuje autoritu webu i samotných stránek.
Linkbuildig není již tolik o nakupování článků, ale je dobré mít onen linkbuildingový mix o něco bohatší. Například odkazování skrze brandové dotazy, práce s partnery, guest posty, sponzoring i propracované výměny.
Jak probíhá spolupráce SEO specialisty na projektu? Co je důležité nastavit.
1) SEO je jedním z kanálů, který zajišťuje takzvanou organickou návštěvnost a to v současnosti především z vyhledávačů Google a Seznam. SEO specialista či konzultant je člověk, který identifikuje příležitosti na vašem projektu, alokaci času, jednotlivé taktiky a postup v této oblasti. Z velké části je podřízen a měl by fungovat s marketingovým managerem projektu. Na druhé straně by měl kooperovat s ostatními kanály a na mnoha projektech je SEO specialista člověk, který určuje směr a tvorbu obsahu. Vytváří obsahovou strategii webu a deleguje práci na copywritery.
2) Mnoho SEO konzultantů často začnou prostě pracovat a nedívají se na business klienta a možný výsledek. Dobrý SEO specialista by měl identifikovat i projekt, kde bude mít SEO jen pramalý přínos a klienta na to upozornit. Na druhé straně je také mnoho SEO konzultantů s různým zaměřením. Někteří se více vrtají v technickém SEO a někteří jsou naopak skvělí v tvorbě obsahu či linkbuildingu. Ideálně by SEO konzultant měl pokrývat všechny 3 části SEO nebo mít na větších projektech tyto části rozděleny mezi více lidí.
3) Na základě velikosti projektu by se ihned na začátku měla vymezit hranice mezi SEO specialistou a dalšími lidmi na projektu. Bude mít SEO specialista přístup do webu, co bude moci ovlivňovat, v jakém systému bude pracovat, jaká jsou očekávání klienta, jak nastavit KPI a mnoho dalších otázek. Jednoduše si nastavit očekávání a pravidla hry.
4) Dokumenty nebo reálný posun? Někteří klienti mají raději dokumenty a jiným nevadí, pokud SEO specialista zjištění zapracovává rovnou do webu. Často záleží na velikosti projektu, ale kloním se spíše k variantě, že SEO specialista rovnou pracuje při rychlém schválení a projektuje svoji práci na web. Viděl jsem mnoho projektů, kde se platilo SEO měsíce a výsledkem byla jen hromada analýz a SEO auditů, které reálně návštěvnost ani tržby nezvednou. Když už dělat audity, tak by tyto dokumenty neměly jen identifikovat chybu, ale také nastínit možná řešení.
5) Práce na všech pilířích SEO je zásadní. Pokud se rozvíjí pouze jeden pilíř, tak efekt nepřijde v požadované míře. To je dobrá informace i pro klienta nebo projekťáka. Ten by se měl ptát, jak pracujeme na každém pilíři a v jaké fázi zde jsme. Jaké jsou překážky? V technickém SEO stačí často jen několik věcí na většině projektů, avšak na obsahu a linkbuildingu se musí pracovat kontinuálně a konzistentně. SEO konzultant společně s klientem nebo marketingovým managerem sledují především tyto cíle a KPI:
- Obrat z organického vyhledávání a vyhledávačů.
- Počet konverzí či leadů na různých stránkách webu.
- Rychlost webu a interakci obsahu s uživatelem.
- Klíčová slova a jejich pozice.
- Počet indexovaných stránek a jejich návštěvnost.
- Brand vs. nonbrand návštěvnost.
- Uživatelské chování jako je čas na stránce a interakce s obsahem.
- Technická způsobilost webu a sledování kondice projektu.

Dejte mi vědět
