Moje vize
SEO konzultant v mém podání
Přemýšlím v souvislostech a tak, aby byla má práce maximálně přínosná pro klienta. Abych mu přinášel inspiraci, funkční řešení i strategická doporučení. A především – neustálé exekutivní posouvání projektu, které se soustředí na maximální vytěžení lidského hledání v daném oboru (od vyhledávačů až po LLM). To je zásadní. Snažím se nemalovat vzdušné zámky, nedělat teoretické analýzy do šuplíku, SEO audity a nedávám doporučení, která sice SEO webu objektivně zlepší, ale mají jen pramalý přínos pro klienta a jeho peněženku. Naopak se snažím:
- Identifikovat největší příležitosti v oblasti SEO s dopadem na business.
- Pravidelně na těchto příležitostech pracovat a vysvětlovat důležitost.
- Kontinuálně sledovat výsledky, vyhodnocovat a obhajovat svoji práci.
- Spolupracovat s ostatními lidmi a kanály na projektu.
Z čeho se skládá práce SEO konzultanta?

Nastavení SEO strategie
SEO má tři hlavní pilíře (obsahové SEO, technické SEO a linkbuilding). Pokud chcete být úspěšní, tak musíte sestavit SEO strategii z těchto pilířů ve správném poměru. Důležité je napojení SEO strategie na business firmy a vyhodnocování i sledování výsledků.

Architektura a struktura webu
Správná architektura projektu je základním stavebním kamenem, na kterém optimalizaci pro vyhledávače Google, Seznam a Bing stavět. Jaký je search intent a záměr vašich uživatelů a jakou stránkou jim odpovídáme? Architektura by měla být navázána na AKS a doplňována.

Identifikování příležitostí
Na základě SEO nástrojů a zkušeností konzultant vidí a identifikuje příležitosti, které přinesou návštěvnost, leady a objednávky. Seniorní SEO specialista dokáže skvěle vyhodnocovat priority a příležitosti. Správný výběr a typ přemýšlení je zásadní!

Analýza klíčových slov
Jedna ze základních SEO analýz, která se dá využít napříč kanály online marketingu. Analýza klíčových slov je jedním z hlavních podkladů pro architekturu webových stránek projektu. Mít AKS je jedna věc, ale systematicky s ní pracovat, je věc druhá.

Posouvání a implementace
Z mého pohledu jedna z nejdůležitějších věcí. Ani 100 analýz a dokumentů vás nikam neposune, pokud s nimi nebudete pracovat a implementovat do webu či jiných platforem. Za roky zkušeností jsem se naučil dávat srozumitelná vývojová zadání.

Sledování konkurence
Vědět, co dělá konkurence, jaké produkty zavádí, na čem pracuje, co jí funguje, jak si vede. SEO konzultant může být také výrazně zapojený do podoby online businessu. Jeho pohled na konkurenci a know how rozšíří vstupy pro celý projekt.
Pro koho jsem dělal webové a SEO konzultace?
VYNIKAJÍCÍ Na základě 30 hodnocení Zveřejněno na Stavoblock Czech17/03/2025 Dlouhou dobu jsme hledali SEO konzultanta a chtěli se vyhnout spolupráci s agenturou, se kterou máme neblahé zkušenosti. Český trh nabízí mnoho freelancerů, a tak jsme si s několika vybranými domluvili krátký videohovor. Už jsme měli vítěze, ale stále to nebylo „to pravé ořechové“ – něco tomu chybělo. Hledání skrytě pokračovalo… Téměř na poslední chvíli jsme narazili na Patrikovy stránky. Okamžitě nás zaujaly tím, že se v organickém vyhledávání zobrazovaly na prvním místě, což je samo o sobě skvělou vizitkou. Po oslovení následoval videohovor, který změnil vše. Patrikův odlišný pohled, hluboké znalosti a zkušenosti, s nimiž přistupuje k práci, nás nadchly – a to nadšení trvá dodnes. Neustále přináší nové nápady a inspirace, které vnášejí svěží vítr nejen do našeho marketingového oddělení, ale jsou i skvělým „krmivem“ pro vyhledávače. Spolupráce s ním je nesmírně přínosná. Ačkoli bychom si ho nejraději nechali jen pro sebe, protože jeho kapacity jsou omezené, musíme říct jediné – spolupráci s Patrikem bez váhání DOPORUČUJEME!Zveřejněno na Josef P16/02/2025 Patrik je ve svém oboru jednička a navíc s velkým přesahem. Za pár měsíců práce jsme obsadili první příčky ve vyhledávačích. Jsem rád, že jsem na něj narazil a mohu jen doporučit.Zveřejněno na Patrik Běťák13/01/2025 Společně s Patrikem se nám už pár let daří dostávat naše klíčové stránky na přední pozice ve vyhledávání. V Manboxeu na něj nedáme dopustit! Patrik z ManboxeoZveřejněno na Luděk Škop12/12/2024 S Patrikem spokojenost, co se domluví, to se stane. DoporučujiZveřejněno na Jan Barák09/12/2024 Velice kvalitní výstupy, rychlé jednání, profesionální komunikace a vysvětlení souvislostíZveřejněno na Marek Loduha18/11/2024 Dlhodobá spolupráca v oblasti linkbuildingu. Výborná komunikácia, transparentný a ľudský prístup. Odporúčam, výborná voľba, keď hľadáte šikovného SEO špecialistu.Zveřejněno na Tomas Bubenik12/09/2024 Super spolupráce. Mohu jen doporučit.Zveřejněno na Vendula Knejflová10/06/2024 Mohu jenom doporučit. Patrik mi poskytl solidní základy SEO a digitálního marketingu, na kterých se bude velice dobře stavět. Skvělá spolupráce, lidský přístup a mnoho praktických rad. Ještě jednou díky!Zveřejněno na Gaudete s.r.o.09/05/2024 Velmi přínosné setkání, určitě mohu doporučit.Zveřejněno na Robin Sedlmaierů07/05/2024 Pokud chcete spolupracovat s Patrikem, můžu to jen doporučit, vedle rozhodně Opravdu profesionál na správném místě. Pomohl mi naučit se a pochopit obsahový marketing i SEO.
Mé SEO služby
Drtivou většinu času a práce věnuji svým kontinuálním a dlouhodobým klientům na SEO + linkbuilding. Kontinuální SEO je dlouhodobá soustavná činnost, kdy vás budu jako SEO specialista krok po kroku posouvat k vytyčeným cílům. Jak probíhá spolupráce se mnou i tipy k obecnému nastavení práce SEO konzultanta se dozvíte níže. Preferuji spolupráce s 15+ hodinovou dotací měsíčně, kdy dokáži plně proniknout do projektu a posouvat ho. Více o službách SEO zde.
Jednorázové SEO konzultace poskytuji spíše výjimečně. A SEO audit dělám jen, když si to klient výslovně přeje a dává mi to v jeho případě smysl. Mám bohaté zkušenosti především z oboru investic, financí, fashion a B2B. SEO jsem se naučil dělat z různých stran a úhlů. Nyní mám 8+ let praxe z oboru.
Linkbuilding
Linkbuilding je specifickou disciplínou SEO konzultanta nebo SEO specialisty, kdy se soustředí pouze na takzvané offpage SEO. To znamená, že tato práce není tolik závislá na vašem webu a SEO konzultant může pracovat téměř bez vaší součinnosti. Na všech projektech, kde pracuji kontinuálně jako SEO konzultant, pracuji také pravidelně na linkbuildingu, což je skvělá doplňková aktivita, která zvyšuje autoritu webu i samotných stránek.
Linkbuildig není již tolik o nakupování článků, ale je dobré mít onen linkbuildingový mix výrazně bohatší. Například odkazování skrze brandové dotazy, práce s partnery, guest posty, sponzoring i propracované výměny. Právě propojení brandu a businessových kategorií je současným trendem, pro který je možná lepší označení ORM (online reputation management). Linkbuilding a brandové zmínky jsou v současnosti zajímavé i vzhledem k novým trendům LLM v čele s ChatGPT.
Jak probíhá spolupráce SEO specialisty na projektu? Co je důležité nastavit a co můžete očekávat?
V úvodu velmi záleží, jestli si zvolíte interního SEO specialistu, freelance SEO konzultanta nebo sáhnete po agentuře. Jelikož jsem si vyzkoušel všechny tři typy, tak vím, že každá z těchto entit má svá specifika. Některé věci ale zůstávají téměř neměnné.
1) SEO je technikou, která zajišťuje a pracuje s takzvanou organickou návštěvností, v současnosti především z vyhledávačů Google, Bing a Seznam. SEO specialista či konzultant je člověk, který identifikuje příležitosti na vašem projektu, alokaci času, jednotlivé taktiky a postup v této oblasti. Nejen u velkých firem se vyplatí zpracovat SEO strategii projektu, která bude reflektovat cíle projektu i obecnou marketingovou strategii. Tato SEO strategie není dokumentem pro SEO konzultanty a specialisty. Naopak by především v úvodu měla srozumitelně a jasně shrnovat, co může klient od spolupráce a samotného kanálu očekávat.
Z velké části je podřízen a měl by fungovat s marketingovým managerem projektu nebo konzultantem online marketingu. U menších projektů může fungovat po vlastní ose. SEO specialista se soustředí především na optimalizaci webu, i když v posledních letech můžeme dělat SEO i pro Pinterest, YouTube nebo takzvané GEO pro LLM. GEO je vlastně SEO pro AI modely jako je ChatGPT či Perplexity. Cílem GEO je, aby byl váš web a vaše značka LLM modely správně pochopena a maximálně zmiňována a citována v těch správných souvislostech a asociacích. Specialisté se tak více soustředí na samotný fenomén hledání a již ne tolik na platformu webu.
SEO konzultant by měl kooperovat s ostatními kanály a na mnoha projektech je SEO specialista člověk, který určuje kontinuální směr a tvorbu obsahu. Vytváří SEO strategii, obsahovou strategii webu a deleguje práci na copywritery. Netechnické SEO dnes na projektech zabírá daleko více času něž právě SEO technické. Samozřejmě na velké projekty je vždy důležitý SEO konzultant s vysokou odbornostní v technickém SEO, jelikož zde právě tyto drobnosti aplikovatelné na statisíce stránek dokáží dělat zajímavou návštěvnost.
U většiny menších projektů je důležitější pochopit důležitost SEO a namíchat ve správném poměru SEO copywriting se sdělením značky a komunikační marketingovou strategií. Jedním z důležitých atributů dobrého SEO člověka je to, že má přehled v daném odvětví a zajímá se o business klienta. Bez toho to jde jen velmi špatně. Na začátku spolupráce je i prostor pro úvodní SEO audity či lépe komplexnější SEO analýzy, aby SEO specialista lépe pochopil daný projekt.
2) Mnoho SEO konzultantů často začíná prostě pracovat a nedívají se na business klienta a možný výsledek. Dobrý SEO specialista by měl identifikovat i projekt, kde bude mít SEO jen pramalý přínos a klienta na to upozornit. Na druhé straně je také mnoho SEO konzultantů s různým zaměřením. Někteří se více vrtají v technickém SEO a někteří jsou naopak skvělí v tvorbě obsahu či linkbuildingu. Ideálně by měl SEO konzultant pokrývat všechny 3 části SEO nebo mít na větších projektech tyto části rozděleny mezi více lidí. Ideální je i přesah do technických zadání vývojářům, UX a inbound marketingu.
3) Na základě velikosti projektu by se ihned na začátku měla vymezit hranice mezi SEO specialistou a dalšími lidmi na projektu. Bude mít SEO specialista přístup do webu, co bude moci ovlivňovat, v jakém systému bude pracovat, jaká jsou očekávání klienta, jak nastavit KPI a mnoho dalšího. Jednoduše je potřeba si nastavit očekávání a pravidla hry.
Pokud máte web na WordPressu, tak sáhněte po WordPress SEO specialistovi, který má s tímto systémem zkušenosti a věci bude zapracovávat ihned do webu. Ano, to je moje parketa :). Na trhu ale naleznete i celou řadu Shoptet SEO specialistů, kteří dělají téměř výhradně s tímto nejpopulárnějším krabicovým řešením u nás. Shoptet SEO je moje druhé nejoblíbenější řešení a mám na něm několik klientů. Z osobních zkušeností také doporučuji, aby se expert na SEO potkal alespoň jednou za čas s lidmi z firmy. Pomůže to v motivaci i pochopení projektu. Já jsem například z Prahy, takže upřednostňuji spolupráci se značkami a firmami sídlícími v Praze a okolí.
4) Dokumenty nebo reálný posun? Někteří klienti mají raději dokumenty a jiným nevadí, pokud SEO specialista zjištění zapracovává rovnou do webu. Často záleží na velikosti projektu, ale kloním se spíše k variantě, že SEO specialista při rychlém schválení rovnou pracuje a projektuje svoji práci na web. Viděl jsem mnoho projektů, kde se platilo SEO měsíce a výsledkem byla jen hromada analýz a SEO auditů, které reálně návštěvnost ani tržby nezvednou. Když už dělat audity, tak by tyto dokumenty neměly jen identifikovat chybu, ale také nastínit možná řešení (ideálně i přímo jasné zadání).
5) Práce na všech pilířích SEO je zásadní. Pokud se rozvíjí pouze jeden pilíř, tak efekt nepřijde v požadované míře. To je dobrá informace i pro klienta nebo projekťáka. Ten by se měl ptát, jak pracujeme na každém pilíři, v jaké fázi jsme a jaké jsou překážky. V technickém SEO stačí často jen několik věcí na většině projektů, avšak na obsahu a linkbuildingu se musí pracovat kontinuálně a konzistentně. SEO konzultant společně s klientem nebo marketingovým managerem sledují především tyto cíle a KPI:
- Obrat z organického vyhledávání a vyhledávačů.
- Počet konverzí či leadů na různých stránkách webu.
- Rychlost webu a interakci obsahu s uživatelem.
- Klíčová slova a jejich pozice.
- Počet indexovaných stránek a jejich návštěvnost.
- Brand vs. nonbrand návštěvnost.
- Uživatelské chování jako je čas na stránce a interakce s obsahem.
- Technická způsobilost webu a sledování kondice projektu.
Jaký je rozdíl mezi SEO konzultantem a SEO specialistou?
SEO konzultant je expertem na problematiku optimalizace stránek pro vyhledávače a pomáhá firmám zlepšit umístění jejich webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Cíle a techniky SEO konzultanta mohou být různorodější, avšak webové stránky jsou stále primární. Z mého pohledu by měl SEO konzultant maximálně rozvíjet potenciál projektu směrem k jeho obchodním a marketingovým cílům. Tedy zajistit dostatečné povědomí o projektu a především maximalizovat jeho monetizaci.
Zjednodušeně: SEO specialista říká: „Uděláme to takto a budu rozvíjet tento směr.“ Zatímco SEO konzultant radí: „Udělejte to takto, jsou tu tyto výhody a nevýhody.“ Specialista je spíše interní člověk, který se v projektu vyzná a celý ho po SEO stránce také řídí. SEO konzultant je na druhé straně odborník, který audituje, radí a doporučuje nejčastěji jako externista. Pokud chcete SEO konzultace, tak na druhé straně musí být člověk, který věcem do nějaké části rozumí a ví, co se s nimi má dělat. Chápe kontext.
Webový konzultant se soustředí na celou strategii rozvoje webu od architektury po UX. Má také přesah do dalších kanálů online marketingu a SEO je pro něj jen jedna z dominant.
SEO nástroje
Pokud si klient chce trochu prověřit expertízu SEO konzultanta či specialisty, tak se může zeptat, jaké nástroje používá a jaké SEO nástroje si platí. Je to samozřejmě jen dílčí věc a reference a výsledky jsou vždy důležitějším ukazatelem. Zde je výčet SEO nástrojů, které ke své práci používám já. Mé dva bezkonkurenčně nejoblíbenější jsou Google Search Console a Ahrefs.
- Google Analytics
- Google Search Console
- Ahrefs
- Semrush
- Collabim
- Screaming Frog SEO Spider
- Marketing Miner
Definice: Co je SEO?
SEO je strategie a jednotlivé techniky (taktiky), které pomáhají organickému neplacenému vyhledávání, což je především návštěvnost z Googlu, Seznamu, Bingu či YouTube. Obor se ale mění a SEO se přesunulo od geeků a webových konzultantů k více komplexním marketingovým specialistům. Jedná se o zkratku search engine optimization neboli optimalizace pro vyhledávače. Hlavními cíli SEO je identifikovat klíčová slova, oblasti a dotazy, navýšit návštěvnost na relevantní stránky a obecně u komerčních projektů zvýšit tržby z organického vyhledávání. SEO je o tvorbě a strukturaci obsahu, která bude vyhovovat vyhledávačům i lidem. Více o tom, co je SEO a jak funguje zde.
Dejte mi vědět
