Moje vize
SEO specialista
SEO specialista je téměř synonymní pojem pro SEO konzultanta, ovšem konzultant je častěji externí člověk, který na projektu dělá jen částečně a dává noty k tomu, jak a co dělat v oblasti SEO. Naopak SEO specialista je častěji interní člověk, který pracuje na jednom projektu nebo pro jednu skupinu. Je více ponořen do věcí a také je exekutivně vykonává. SEO specialista je častěji více SEO expert či odborník do hloubky a konzultant zase do šířky – má přesah do dalších oborů. Já osobně se cítím více jako SEO konzultant, ovšem s velkým důrazem na praktičnost a exekutivu navržených kroků.
- SEO specialista by měl rozvíjet web, přinášet návštěvnost a makat na exekutivě.
- Spolupracovat s ostatními lidmi v projektovém nástroji.
- Mít přesah do dalších marketingových kanálů a vědět obecné cíle firmy.
Z čeho se skládá práce SEO specialisty?
Strategie i SEO taktiky
SEO má tři hlavní pilíře (obsahové SEO, technické SEO a linkbuilding). Pokud chcete být úspěšní, tak musíte sestavit SEO strategii z těchto pilířů ve správném poměru. Strategie je ovšem jen jedna věc, dále musíte reálně dělat mravenčí práci, která se na projektu promítne.
Architektura a struktura webu
Správná architektura projektu je základním kamenem, na kterém optimalizaci pro vyhledávače Google, Seznam a Bing stavět. SEO specialista by měl své projekty znát do úplného detailu a mít v tabulce i hlavě plán, jak a co bude dále rozvíjet.
Kontinuální kontrola
Na základě SEO nástrojů a zkušeností by SEO specialista měl vědět a znát dokonale projekt. Také by ho měl několika nástroji detailně sledovat, což mu poskytuje kontrolu a také další podněty, jak projekt v oblasti SEO i dalších posouvat správným směrem.
Analýza klíčových slov
Jedna ze základních SEO analýz, která se dá využít napříč kanály online marketingu. SEO specialista by měl mít na svých projektech detailní analýzu klíčových slov, kde bude mít také rozvrženo, co jsou zásadní KW a jakými stránkami je projekt pokrývá nebo bude chtít pokrývat.
Projektové řízení
SEO specialista musí být také dobrý vyjednávač a projekťák. Je potřeba, aby si v některých firmách vyjednal prioritu pro své záležitosti na vývoji, správně je odkomunikoval a následně také schopně projektově odřídil od začátku až do konce.
Sledování konkurence
Vědět, co dělá konkurence, jaké produkty zavádí, na čem pracuje, co jim funguje, jak si vedou. Díky nástrojům může SEO specialista sledovat konkurenci i z byznysového a obecně marketingového pohledu, což přináší skvělé podněty pro celý projekt.
Moji SEO klienti
VynikajícíNa základě 22 hodnoceníGaudete s.r.o.09/05/2024Velmi přínosné setkání, určitě mohu doporučit.Robin Sedlmaierů07/05/2024Pokud chcete spolupracovat s Patrikem, můžu to jen doporučit, vedle rozhodně Opravdu profesionál na správném místě. Pomohl mi naučit se a pochopit obsahový marketing i SEO.Miroslav Plaňanský25/04/2024Spolupracuji s Patrikem již delší dobu, začalo to u spolupráce a článků pro XTB, až po řešení primárně linkbuildingu. Patrik je velmi milý, přátelský a pracovitý člověk. Rozhodně ho mohu doporučit každému kdo řeší off page seo, linkbuilding a další marketingové strategie. PS: Pokecat s ním můžete i o cestování, investicích a dalších věcech mimo SEO a marketing. ;)Vojtěch Šromovský31/03/2024Tomáš Kalous17/01/2024Přínosná a kvalitní spolupráce. Můžu jedině doporučit.Royalonogy28/12/2023Vše v skvělé, spolupráci doporučuji. S Patrikem Pilousem řešíme linkbuilding a je jeden z nejefektivnějších a nejrychlejších linkbuilderů, na nasazení odkazu nečekáte dlouho jako to je u jiných linkbuilderů.Šárka Jarkovská05/12/2023Patrik mi pomohl pochopit obsahový marketing a SEO - doporučuji.Petr Martinů02/12/2023Patrik o obsahovém marketingu a SEO ví snad úplně všechno. S jeho pomocí jsem SEO pochopil za malou chvíli a spolupráce s ním byla velmi příjemná. Rozhodně doporučuji!Veronika Průdková16/10/2023Spokojenost, spolupráce proběhla v úplném pořádku, rozhodně doporučuji.Jakub Janíček28/06/2023Patrik je profesionál ve svém oboru. Vždy reaguje rychle. Spolupráci jednoznačně doporučuji.
Služby SEO specialisty
Mám jako SEO specialista několik trvalých a stálých klientů, kde nastavuji SEO strategii, ale hlavně jednotlivé úkoly posouvám stále kupředu. Jak probíhá spolupráce se mnou i tipy k obecnému nastavení práce SEO specialisty se dozvíte níže. Preferuji spolupráce s 15+ hodinovou dotací měsíčně, kdy dokáži plně proniknout do projektu a posouvat ho.
Jednorázové SEO konzultace poskytuji spíše výjimečně. A SEO audit či SEO analýzu dělám jen když si to klient výslovně přeje a dává mi to v jeho případě smysl. V těchto 4 boxech můžete vidět mé dělení služeb v oblasti SEO od té nejpopulárnější.
Linkbuilding
Linkbuilding je specifickou disciplínou SEO specialisty, kdy se soustředí pouze na takzvané offpage SEO. To znamená, že tato práce není tolik závislá na vašem webu a SEO specialista může pracovat téměř bez vaší součinnosti. Linkbuilding je skvělou doplňkovou činností, která zvyšuje autoritu webu i samotných stránek. Často se děje, že mnoho SEO specialistů linkbuilding nebaví a nebo jim nejde. To se dá řešit najmutím linkbuildera, který se bude zodpovídat právě SEO specialistovi. Pokud linkbuilding řídí marketingový manager, tak se může stát, že nedokáže odhalit kvalitní a špatný linkbuilding.
Linkbuildig není již tolik o nakupování článků, ale je dobré mít onen linkbuildingový mix o něco bohatší. Například odkazování skrze brandové dotazy, práce s partnery, guest posty, sponzoring i propracované výměny. Linkbuilder by měl být dobrý vyjednavač a měl by mít povědomí o marketingu. To by mělo být jasné všem členům týmu.
SEO specialista
Pokud hledáte spolehlivého SEO specialistu, tak vždy velmi záleží, co od něj čekáte a jaký mu dáte manévrovací prostor. Pokud vám začne ještě před tím, než si vás vyslechne cpát SEO audit či analýzu klíčových slov, tak zbystřete. Vy totiž chcete prodat skrze organickou návštěvnost. SEO audit či analýza vás nikam nemusí posunout, pokud bude vytržená z kontextu.
U větších projektů je pak důležité sestavit synergický a vyvážený tým, který bude posouvat projekt v rámci SEO kupředu a zároveň bude spolupracovat a dodávat podněty pro marketing obecně. O Mimo specializací na obsahové, technické SEO a linkbuilding jsou také specialisté na různé CMS systémy jako je WordPress, Shoptet, Drupal, Joomla, Wix, Kentico, Sitecore. Například já se nejvíce soustředím na obsahové SEO a linkbuilding, zároveň jsem výrazně businessově orientovaný a rád čas od času dávám i vývojová zadání či se rýpu v datech. Obsahově zaměření SEO specialisté častěji komunikují s copywritery a technicky zaměření zase s analytiky a vývojáři. Je to o povaze a zaměření.
Při výběru SEO specialisty je důležité si také stanovit očekávání a jasná marketingová a SEO KPI. Bez nastavených KPI a výkazu práce nedokážete dostatečně podchytit výkon SEO. Někteří klienti chtějí spíše fixnout největší chyby, ovšem někteří SEO specialisté jsou více propojeni s celým marketingem, pracují na rozvoji a snaží se projekt posouvat (nejen držet v dobré kondici). Druhý případ je mi mnohem bližší. Přesah do dalších oborů marketingu SEO specialistovi výrazně zvyšuje manévrovací prostor a může tak dodávat klientovi či marketingovému stratégovy cenné podněty a tipy.
SEO specialista také používá celou řadu marketingových nástrojů. Samozřejmě nahlíží do Google Analytics, Google Search Console a snaží a optimalizovat Google My Business. Z externích nástrojů je mým úplně nejoblíbenějším Ahrefs. Dále využívám Screaming Frog pro crawlování webu, Marketing Miner a Collabim.