Moje vize
Analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov, pro kterou se používají zkratky AKS nebo také a AKW, je základním stavebním kamenem SEO. A nejedná se ale pouze o SEO. Analýza klíčových slov vám skvěle kvantitativně zmapuje váš business v online prostředí. Jednoduše budete vědět, co vaše zákazníky zajímá a zda na tyto fráze máte správnou vstupní stránku. Právě ona dimenze businessu je často přehlížena a často slyším, že je jen pro “nastavení” SEO. Ale AKS detailně mapuje poptávku na internetu ve vašem oboru a ukazuje, kde máte ty největší mezery. Nejčastější typ analýzy klíčových slov dělám v rozsahu:
- Cena: 25000 Kč
- Rozsah: 17 hodin
- Složení: Schůzka, dotazník, sběr dat, čištění, prioritizace, kategorizace, dotahání hledaností a pozic, nastavení obsahové strategie a přiřazení typových stránek k jednotlivým slovům a frázím
Jaký je postup při analýze klíčových slov?
1. Schůzka a sběr dat
Prvním krokem je posouzení, jestli má vůbec AKS cenu. Opravdu. Viděl jsem již řadu projektů, kde byla AKS prodána, ale její přínos byl minimální. Dále si vyslechnu celé fungování a směřování businessu. Na základě těchto informací udělám sběr dat ze všech možných interních i externích nástrojů. Právě sběr dat vnímám jako zásadní a často opomíjený pilíř tvorby klasifikační analýzy klíčových slov.
2. Čištění
Tisíce a desetitisíce posbíraných klíčových slov je třeba pročistit a také klasterizovat. Jednoduše KW s velmi podobným vyhledávacím záměrem dát pod jedno hlavní klíčové slovo a propojit také počty vyhledávání.
3. Kategorizace
Tato část AKS zabírá poměrně hodně času, takže důkladně řeším s klientem, jestli a jakou kategorizaci potřebuje. Kategorizace se dá dělat i po dokončení a práci se samotnou klíčovkou.
4. Dotažení hledaností a konkurence
Za pomoci nástrojů se k daným klíčovým slovům dotáhne návštěvnost a to, jak jsou na tom na daná klíčová slova konkurenti a s jakými vstupními stránkami se zde objevují. U nejlepších konkurentů se dá inspirovat i do struktury webu.
5. Strategie a typové stránky
Co budeme za klíčová slova chtít obsadit a s jakou prioritou. Jak vytvoříme či upravíme strukturu webu. Jakými typy obsahu budeme cílit na jaká klíčová slova, abychom skvěle pokryly celý aparát a netvořili přímé duplicity.
6. Exekuce
Tento bod už součástí analýzy klíčových slov není, ale je nejdůležitější. Nechte si udělat AKS od někoho, kdo s ní následně bude pracovat. Na trhu je hodně lidí, kteří dokáží udělat klíčovku, ale předají vám jí jako produkt. A co si budeme. Tyto klíčovky v drtivé většině zapadnou v šuplíku a nikdo s nimi nepracuje.
Pro koho jsem dělal webové a SEO konzultace?
Proč si pořídit analýzu klíčových slov?
1. Pomocí analýzy klíčových slov lze identifikovat trendy a aktuální poptávku. To umožňuje firmám přizpůsobit své strategie obsahu a marketingu tak, aby reflektovaly aktuální zájmy a potřeby zákazníků. Jednoduše budete vědět, jak velké jsou určité kategorie obsahu a na jaké produkty se zaměřit. Na první dobrou uvidíte, na jaké produkty nemáte vytvořené vstupní stránky nebo jakými stránkami na ně cílíte.
2. AKS pomáhá pochopit, jaké fráze a termíny používají uživatelé při vyhledávání. Lépe poznáte potenciál trhu i chápání uživatelů. Musíte ale vy nebo SEO konzultant s AKS intenzivně pracovat. Bez toho to nejde.
3. Jak je na tom konkurence? Díky AKS zjistíte, kdo je váš konkurent a s jakými stránkami i typy obsahu se mu daří. Díky tomu se dá úspěšné napodobit a neúspěšnému se vyhnout. Navíc zjistíte, jak se přesně vybraní konkurenti umisťují na klíčové fráze a slova.
4. AKS je také dobrý podklad pro PPC, kdy získáte nejen obrovský dataset, ale také vidíte, jaké vstupní stránky či kategorie vám chybí. Tím, že cílíte příliš obecnými stránkami, si zhoršujete konverzní poměr. Takže můžete vytvořit detailnější či přesnější kategorie, které prospějí SEO, UX i PPC.
5. Zjistíte hrubou konkurenčnost a cenu za proklik u jednotlivých frází v systémech Google Ads a Sklik.
6. AKS může sloužit také k evidenci a výběru pro vaše linkbuildingové a PR aktivity, kde si přímo můžete monitorovat získané odkazy a výstupy pro dané stránky.
Jak SEO analýza klíčových slov vypadá?
Jedná se o komplexní tabulku, která obsahuje několik listů a zhruba 25 sloupců, které vám dají detailní přehled o vašem businessu a otevře dveře k tvorbě nového obsahu a optimalizaci obsahu současného. Hlavním listem jsou kompletní data, v kterých si můžete dle potřeby filtrovat.
To nejdůležitější závěrem. Důležitá je exekuce. Pokud nemáte prostředky na SEO specialistu, který bude změny zapracovávat nebo nemáte interního člověka, který se tomuto úkolu bude věnovat, tak pro vás AKS nemá příliš smysl. Z mých zkušeností si nechá AKS udělat mnoho firem, ale následně s ní nepracují. Na trhu je i mnoho SEO specialistů, kteří se právě na AKS soustředí a po jejím vyhotovení jejich práce končí. Mějte plán, jak AKS zapadá do vašich businessových a marketingových aktivit. V tomto nastavení vás klasifikační analýza klíčových slov může opravdu posunout o level výše.
Dále nabízím: