Moje vize
Linkbuilder: Strategický linkbuilding
Vnímám, že práce linbuildera se za poslední 4 roky významně změnila. Cíl je stejný, avšak techniky jsou výrazně rafinovanější. Takzvané PR články jsou již za zenitem a je třeba budovat autoritu webů a projektů trochu jinak. Více poctivě. Stále ale věřím v linkbuilding a poctivě ho dělám na všech projektech, kde spolupracuji jako SEO konzultant.
- Linkbuilding je o vyjednávacích schopnostech, vytrvalosti i kreativitě.
- Cílem linkbuildingu je zvýšit autoritu a prodeje, nikoliv dodat co nejvíce odkazů.
- Linkbuilder by měl také pracovat s kategoriemi a brandem.
Z čeho se skládá práce linkbuildera?
Nastavení strategie a cílů
Linkbuilder musí vědět obchodní cíle webu či projektu. Jeho cílem není bezmyšlenkovité budování odkazů, ale chce asociovat hlavní produkt či službu s vaším brandem a webem. Dobrý linkbuilder by se měl ptát na obchodní cíle, podíl tržeb a měla by ho zajímat také komunikační či marketingová strategie projektu.
Tabulky a evidence
Linkbuilder musí být organizovaný a ve věcech mít přehled. Součástí spolupráce by měla být tabulka s evidencí práce a odkazů. V tabulce by měly být také odkazy na veškeré vhodné materiály, které linkbuilder ke své práci může využít.
Oslovování a spolupráce
Know-how se následně ukáže v každodenní práci, jak moc je linkbuilder úspěšný. Důležitou součástí linkbuildingu je využití veškerých možných aktiv klienta jako jsou jeho spolupráce a další možnosti.
Pro koho jsem dělal linkbuilding?
Reference linkbuilding
Linkbuilding je specifickou disciplínou SEO konzultanta nebo SEO specialisty, kdy se soustředí pouze na takzvané offpage SEO. Práce není tak závislá na webu a SEO konzultant může pracovat téměř bez součinnosti klienta, což je velkou výhodou.
Linkbuildig není již tolik o nakupování článků, ale je dobré mít onen linkbuildingový mix výrazně bohatší. Linkbuilding dělám již více než 7 let, kdy jsem pro klienty získal tisíce kvalitních odkazů. Nejhlubší znalost mám u budování odkazů v B2B, SaaS, financích, investicích a dalších velmi konkurenčních oborech.
Co je linkbuilding a proč ho dělat?
Linkbuilding patří mezi 3 hlavní pilíře SEO. Často se také nazývá off-page SEO, jelikož linkbuildig probíhá mimo hlavní web značky či klienty. Cílem je získat pozornost, která bude vyjádřena tím, že na vás weby či profily na sociálních sítích odkáží za pomoci odkazu.
Zpětné odkazy jsou důležitým signálem pro vyhledávače o tom, jaké stránky jsou zajímavé a hodnotné. Snažím se linkbuilding popsat klientům více ze života. Představte si, že se zeptáte 10 svých kamarádů, jaký detektivní film je nejlepší. Zjistíte, že 10 kamarádů zmiňuje tři filmy s 5, 3 a 2 zmínkami. Na dalších asi 10 000 filmů si nikdo nevzpomene. A tak to je i s weby. Google se jednoduše podívá, jaké filmy zmiňují jiné weby a své rozhodování tak trochu přenáší na trh, protože se snaží vybrat to opravdu nejlepší.
Linkbuilding je ovlivňování současného stavu. Nebudu to zde nějak obhajovat, protože to prostě tak je. Jenže celý obor marketingu je v podstatě ovlivňování, kdy se snažíte předhonit své konkurenty a nabídnout spotřebiteli něco lepšího. Samozřejmě se na to dá podívat i pozitivněji ve smyslu: Linkbuilding děláme za účelem, aby narovnal propast mezi pozorností, kterou máme a pozorností, které si náš projekt opravdu zaslouží.
Google a další vyhledávače tuto hru v posledních letech výrazně upravili. Je férovější. Linkbuilding funguje, ale už vám Google neskočí na nákupy, velké výměny či spamování. Rád říkám, že linkbuilding se mění v online reputation management a brandovou komunikaci. Brand se stává částečně novým odkazem.
Představte si marketingový funnel, kdy spotřebitel zjistí, že má problém a hledá jeho řešení. Cílem linkbuildera je maximálně se podílet na řešení problému. Pokud jste firma, který dělá nátěry proti plísni, tak byste se měli snažit dostat váš produkt do všech článků řešících plísně či rekonstrukce. Nepřidávat jen odkaz! Přidat ale smysluplnou argumentaci, proč je vaše řešení to pravé, brand a odkaz!
Linkbuilding tvoří u projektů s desetimiliónovými obraty často jen minimální část nebo chybí. Jsem přesvědčen, že kvalitní linkbuilding má své místo u malých i velkých projektů a dokáže se skvěle zaplatit. Jen to bohužel nedoměříte tak dobře jako placené kampaně.
Trojí přínos linkbuildingu
- Nejčastěji zmiňovaným přínosem je zvýšení autority webu jako hodnotící prvek vyhledávačů.
- Přivedení konvertující návštěvnosti. Ano, to je ten výše popsaný příklad s výrobkem proti plísni. V horším případě se v tomto bodu může skrývat pouze přivedení návštěvnosti.
- Kontrola nad zmínkami brandu, odkazy, partnery i konkurencí. Máte přehled a můžete ihned reagovat či využívat.
Co je potřeba k začátku spolupráce?
To je velká výhoda. Úplně zjednodušeně stačí přidělit linkbuilderovi budget a on se již podle toho zařídí. I takto jsem to zažil. Já osobně si pod sebe beru i externí copywriting, kdy se snažím tvořit nejen SEO texty, ale opravdu kvalitní výstupy za daného klienta. Jsem přesvědčen o tom, že skvělý linkbuilder by měl mít mít přesah nejen do SEO, ale být také kreativní a znát brandbuilding a PR. Právě tyto tři disciplíny linkbuilding propojuje.
Aktiva a zkušenosti samotného linkbuildera jsou k nezaplacení. Zpětnými odkazy se zabývám již přes 7 let a za tu domu jsem si vytvořil databázi se stovkami kontaktů a vím, kam sáhnout a co nemá cenu.
Efektivnímu a úspěšnému linkbuildingu vždy pomůže silná značka projektu a poskytnutá aktiva k možné spolupráci jako jsou další weby nebo blog.
Skvělé je, pokud klient nasdílí s linkbuilderem více informací a dat, s kterými se linkbuilder v prvních měsících spolupráce seznámí:
- Obchodní i marketingové cíle
- Konkurence a její kategorizace (SERP a obchodní konkurence)
- Marketingové materiály
- Komunikace značky
- Data (Google Analytics, Google Search Console)
- Zásadní kategorie, produkty, maržovost
- Odkazová aktiva, weby, domény
- Customer journey
No a to je téměř vše. Ano, je potřeba také součinnost a to například při oslovení partnerů či klientů. Někdy je výhodnější komunikovat jménem značky. To už je na nastavení. Z mých zkušeností není potřeba k linkbuildingové spolupráci mít ani nastavené statusy. Maximálně například jednou za půl roku. Tabulka s výkazem totiž mluví za vše.
Jak reálně probíhá spolupráce?
- Posouzení klienta – zhruba u 25 % klientů spolupráci rozmlouvám a finance doporučím nasměrovat jinam. Jednoduše to nedává smysl.
- Analýza klienta – přečtu si všechny hlavní dokumenty klienta a udělám si poznámky.
- Analýza trhu – v krátkosti zanalyzuji hlavní konkurenty a konkurenčnost oboru. Prohlédnu, jestli má klient konkurenceschopné vstupní stránky.
- Analýza dat – Google Search Console je pro mě opravdu nepostradatelný parťák, kdy koukám na reálná data, dopad a chování Googlu vůči danému projektu. Pokud potřebuje klient podklady pro reportování, tak k linkbuildingu udělám jednoduchý audit či komplexnější analýzu.
- Tabulka a evidence – s klientem mám nasdílenou tabulku, kde máme poznámky k projektu, cíle, prioritní kategorie a stránky. Také je zde jasná evidence o získaných odkazech.
- Práce – nejdůležitější část, kterou se snažím trávit nejvíce času. Samotné strategie a analýzy totiž nic nepřinesou. Tento bod vidím jako častou bolístku SEO konzultantů, kteří dělají linkbuilding jen okrajově.
- Vyhodnocení a evidence – předání výsledků a posouzení možného dopadu.
A jaký je nakonec výsledek? Vyhledávače již nejsou tak jednoduché a čitelné jako dříve, ale i tak stále platí, že stránky s více relevantními odkazy jsou upřednostňovány. Je to ale jako s rychlou jízdou. Když jedete rychle, ale podle pravidel, tak můžete být první. Když to ale přeženete, tak vás Google může potrestat a budete na tom hůře, než bez jakéholiv linkbuildingu.
Pozor na old school a podvody!
Linkbuilding je disciplínou, kde je mnoho pochybných poskytovatelů. Dodávají služby, které byly relevantní před 5 lety. Od té doby se ale obor výrazně proměnil a z pohledu Googlu tyto techniky škodí. Vy si tak můžete s dobrým úmyslem zaplatit linkbuildera, ale výsledek může být v krajním případě až téměř vyřazení z prvních stránek vyhledávání. Pokud máte pochybnosti, tak můžete využít audit získaných odkazů a odkazového portfolia. Jak poznat nekvalitní linkbuilding?
- Linkbuilder se na nic neptá a nedává podněty do SEO.
- Spolupráce je netransparentní a vy nerozumíte, za co platíte.
- Využíváte zahraničního linkbuildera a platíte měsíční paušály.
- Pracuje více na auditech a analýzách, než na reálném získávání odkazů.
- Jsou zde jasné vzorce. Každý měsíc stejné techniky, stejné cílové stránky a stejné anchor texty.
- Linkbuilding = registrace do katalogů a PR články.
- Reporty a tvorba linkbuildingu se příliš opírá o různé ranky.
Pokud máte pochybnosti o stavu vašeho linkbuildingu, tak vám rád poskytnu SEO konzultaci na toto téma nebo můžeme rovnou začít společně budovat vyšší autoritu vašeho projektu. Budu se těšit.