Moje vize
Marketingový stratég v mém podání
Každý projekt by měl mít marketingovou strategii, která jasně definuje cíle a především cestu k nim. Vymezí, co společnost či značka představuje, jak funguje a proč si zaslouží pozornost. Jak chce společnost působit na své zákazníky a čím je chce přesvědčit. Kde s nimi bude komunikovat a kolik nás to bude stát.
- Definování a ujasnění klíčového sdělení positioningu značky.
- Popsání cílových zákazníků, jejich množství a možnou cestu k nim.
- Vymezení kanálů propagace a jejich místo v marketingovém mixu.
Co by měl marketingový stratég ovládat?
Hodnoty a sdělení
V marketingové strategii by měly být jasně vymezeny hodnoty firmy a značky, z kterých se bude vycházet. Především by měla obsahovat klíčové sdělení značky, a to, kde má své místo, jakou kategorii či potřeby chce značka obsadit, co má být její USP a jak chce působit na své zákazníky.
Analýza konkurence
Marketingová strategie by také měla obsahovat analýzu konkurence a to z několika hledisek. Jaké mají konkurenti sdělení? Jakou na trhu obsazují potřebu či situaci? Jaký je jejich market share? Kolik vynakládají prostředků do marketingu? Jaké kanály propagace používají a proč je zákazníci volí?
Zákazníci a cílové skupiny
Vědět demografické údaje o současných zákaznících je základ. Marketingová strategie by měla ale pracovat také s cílovými skupinami, které ještě nejsou zákazníci, avšak je u nich potenciál akvizice a oslovení. V jaké skupině, chce značka posílit, proč a s jakým marketingovým sdělením
Marketingový mix kanálů
V marketingu máme širokou paletu marketingových kanálů, které se dělí na dvě hlavní skupiny, on-line a off-line. Na platformě kanálů se dá dále ještě komunikovat buď více výkonově nebo více brandově. Z praxe vychází, že menší značky komunikují více výkonnostně a větší naopak brandově.
KPI
Důležité je nastavit cíle vaší marketingové strategie a stanovit si pro vaše marketingové aktivity KPI, která se budete snažit naplnit. Typickými KPI marketingové strategie je podíl nákladů na obratu, hledanost značky, viditelnost značky, market share nebo hodnota jednoho uživatele.
Rozpočet
V marketingové strategii by rozhodně nemělo chybět alokování finančních zdrojů a odůvodnění rozložení mezi jednotlivé marketingové kanály. Mohou zde být i podmínky stanovující jeho navýšení či ponížení. Tento bod výrazně souvisí s předešlým bodem o KPI.
Reference klientů
VynikajícíNa základě 22 hodnoceníGaudete s.r.o.09/05/2024Velmi přínosné setkání, určitě mohu doporučit.Robin Sedlmaierů07/05/2024Pokud chcete spolupracovat s Patrikem, můžu to jen doporučit, vedle rozhodně Opravdu profesionál na správném místě. Pomohl mi naučit se a pochopit obsahový marketing i SEO.Miroslav Plaňanský25/04/2024Spolupracuji s Patrikem již delší dobu, začalo to u spolupráce a článků pro XTB, až po řešení primárně linkbuildingu. Patrik je velmi milý, přátelský a pracovitý člověk. Rozhodně ho mohu doporučit každému kdo řeší off page seo, linkbuilding a další marketingové strategie. PS: Pokecat s ním můžete i o cestování, investicích a dalších věcech mimo SEO a marketing. ;)Vojtěch Šromovský31/03/2024Tomáš Kalous17/01/2024Přínosná a kvalitní spolupráce. Můžu jedině doporučit.Royalonogy28/12/2023Vše v skvělé, spolupráci doporučuji. S Patrikem Pilousem řešíme linkbuilding a je jeden z nejefektivnějších a nejrychlejších linkbuilderů, na nasazení odkazu nečekáte dlouho jako to je u jiných linkbuilderů.Šárka Jarkovská05/12/2023Patrik mi pomohl pochopit obsahový marketing a SEO - doporučuji.Petr Martinů02/12/2023Patrik o obsahovém marketingu a SEO ví snad úplně všechno. S jeho pomocí jsem SEO pochopil za malou chvíli a spolupráce s ním byla velmi příjemná. Rozhodně doporučuji!Veronika Průdková16/10/2023Spokojenost, spolupráce proběhla v úplném pořádku, rozhodně doporučuji.Jakub Janíček28/06/2023Patrik je profesionál ve svém oboru. Vždy reaguje rychle. Spolupráci jednoznačně doporučuji.
Jak probíhá spolupráce s marketingovým stratégem?
Marketingový stratég (marketing strategist) u většiny malých a středně velkých projektů chybí, čímž se značka přehlíží a připravuje se o celkový kontext a mnoho příležitostí. Jak může probíhat spolupráce s marketingovým stratégem?
1) Definování cílů. Marketingový stratég by měl na základě průzkumu rámcově nastavit a nebo validovat možné marketingové a obchodní cíle. Nastavení nerealistických cílů hned na začátku zpochybňuje senioritu stratéga a podkopává případné výsledky spolupráce.
2) Analýza zákazníků a trhu. Průzkum trhu, současných i potenciálních zákazníků patří k k prvním krokům. Stratég by měl shromáždit dostatek informací a insightů, na kterých dokáže marketingovou strategii postavit.
3) Nastavení sdělení a USP. Když víme, na koho a s čím budeme chtít komunikovat, tak nyní přichází na řadu nastavení či kontrola sdělení. Jakou kategorii bude chtít značka obsadit a s jakým sdělením?
4) Sestavení a koordinace týmu. Tyto činnosti se mohou částečně překrývat s rolí projektového manažera a záleží na konkrétních kompetencích stratéga. Z mých zkušeností je vždy výhodou, když si může stratég vybrat vhodné lidi sám.
5) Výběr marketingových kanálů a jejich role. Marketingový stratég sestavuje marketingový mix z jednotlivých kanálů jako jsou PPC, SEO, e-mailing, obsahový marketing, RTB, sociální sítě, influencer marketing, affiliate marketing, event marketing, inbound marketing či video propagace.
6) Koordinace jednotlivých kanálů. Stratég by měl odborně propojovat všechny marketingové kanály a v poradní roli pomáhat s jejich formováním a zajišťovat synergii. V neposlední řádě by měl také dohlížet na marketingové plány jednotlivých kanálů a na jejich plnění.