Moje vize
UX designer trochu jinak
Co je UX? User Experience (UX) neboli uživatelská zkušenost není rozhodně jen design. To je pouze jedna ze složek. UX se zabývá navrhováním různých řešení a cest tak, abychom co nejlépe vyšlapali cestičku uživateli a dosáhli našich obchodních cílů. Uživatelská zkušenost je o testování, selském rozumu i best practice oboru. A proč by vás mělo UX zajímat?
- Vytváříte zkušenost v uživateli, která rozhoduje o tom, jestli u vás utratí peníze a bude mít pozitivní či negativní názor.
- Vyladěné UX zlepšuje zážitek, konverzní poměr i obrat. A nebavíme se o 2 %. UX změny mohou měnit výsledek i v desítkách procent.
- Některé změny jsou jednoduché s rychlým dopadem. Mnoho e-shopů i leadových B2B webů hází zbytečně nevědomě mnoho překážek svým zákazníkům.
Jak vypadá UX výstup a práce v praxi?

UX audit
UX audit či analýza použitelnosti, také známá jako UX/UI audit. Tento proces se zaměřuje na to, jak webové stránky ovlivňují myšlení uživatele a zjišťuje, zda jsou schopny předávat správné informace, motivovat k nákupu a usnadnit tuto akci co nejvíce. Pokud se jedná o e-shop, hlavním cílem je zjistit, zda je zboží správně kategorizované, navigace je předvídatelná, produktové popisy jsou přesvědčivé a další kritéria, která ovlivňují nákupní rozhodnutí.

Kdy je třeba UX audit?
Je frustrující, když na váš web chodí lidé, ale neprovádějí žádnou konverzi, jako je nákup, volání či sdílení. Google Analytics 4 ukazují, že se návštěvníci na vašem webu chovají nelogicky nebo rychle odcházejí. To může znamenat, že váš web nesprávně prezentuje myšlenky, hodnoty a kvality vaší značky. Pokud máte pocit, že něco není v pořádku, je to signál k tomu, abyste se zamysleli nad možnými zlepšeními. Cestou je právě UX audit specialisty.

Implementace
Nalezené chyby v UX výstupu mohou být širšího rázu - od průchodu košíkem až ke struktuře typových stránek. Mimo grafické stránky věci se více soustředím na data z Google Analytics 4 a často navrhuji měřit další akce, abychom si potvrdili hypotézy. Klient musí vždy mít chuť dělat změny a testovat připravené hypotézy. Bez toho to nepůjde. Slabých míst projektů může být mnoho. Často se z výstupů vyklubou i širší problémy spojené s prezentováním samotných produktů.
Výzkum UX
Výzkum UX (user experience) se zabývá tím, jak zjistit, co koncoví uživatelé systému nebo produktu potřebují a chtějí, a následně tyto poznatky využít k vylepšení procesu návrhu produktů, služeb či softwaru. Výzkum či UX audit může mít různé formy v závislosti na oblasti zaměření. Výzkum může znamenat v širším slova smyslu testování návrhů značek a sdělení před uvedením produktů na trh či do ostrého provozu. Častěji se testují ale spíše drobnější změny spojené s užíváním produktu či webu. Někdy to jsou například i barvy a velikosti tlačítek, průchod košíkem nebo doporučování produktů.
Při provádění výzkumu odhadujeme motivaci, chování a potřeby uživatelů prostřednictvím pozorování a analýzy toho, jak provádějí určité úkoly – to zní složitě, ale ve webovém rozhraní je tím myšleno především to, že analyzujeme webová a business data. Výzkum UX může také zahrnovat přímou práci s uživateli prostřednictvím testovacích sezení, vzdáleného pozorování uživatelů či vyhodnocování vzorců u zpětné vazby.
Kvantitativní výzkum – Touto metodou můžeme testovat teorie o chování a postojích lidí na základě číselných a statistických údajů. Já pracuji především s dobře nasazenými Google Analytics 4, kam také rád přidávám další události k potvrzení či vyvrácení různých hypotéz. Cílem je kvantifikovat zkušenosti uživatelů, zpravidla měřením jedné metriky. Kvantitativní metody odpovídají na otázky typu: „Kolik procent lidí dokáže najít CTA?“, „Jaké pozice pro produkty jsou nejkonverznější?“ či „Kolik uživatelů kliklo na určitý odkaz?“. Tato metoda je klíčová pro pochopení statistických možností a toho, co se na webu opravdu děje. Oblíbené jsou dále softwary typu Hotjar, které ukazují takzvané tepelné mapy a pomohou nám chování zase pochopit trochu z jiného úhlu.
Kvalitativní výzkum – Zaměřuje se na pochopení důvodů i hlubších motivací, tedy proč se uživatelé chovají tak, jak se chovají, nebo proč potřebují či chtějí, aby určitý produkt fungoval určitým způsobem. Kvalitativní výzkum lze provádět prostřednictvím pozorování, terénních studií, moderovaných testů použitelnosti, softwaru typu Hotjar a především rozhovorů s uživateli. Cílem tohoto výzkumu je porozumět lidské stránce dat tím, že se snaží pochopit základní důvody a motivace, které způsobují, že se spotřebitelé chovají tak, jak se chovají. Kvalitativní výzkumy jsou v České republice výrazně méně oblíbené i díky větší finanční náročnosti. A co si budeme. Je zde i velké riziko subjektivity a zkreslení.
Uživatelské scénáře chování
UX se týká vašeho webu, ale uživatelský scénář začíná ještě předtím. Odkud (z jakých marketingových kanálů) uživatelé přichází, jaké mají nejčastěji potřeby, očekávání a co dostanou? Uživatelské scénáře popisují a procházejí nejčastější typy zákazníků a jejich průchod celou zákaznickou cestou. Tento výstup může mít mnoho podob a pomoci i dalším kanálům – typicky SEO a PPC.
Architektura webu
UX designer ve většině případů není tou správnou osobou, která by měla mít celou architekturu na starosti. Ideální synergií je, pokud navrhuje strukturu a architekturu webu projektový manažer společně se SEO konzultantem. UX specialista by měl následně poskytnout feedback a svůj pohled na věc. Zde je ale důležité, jaký mají dané osoby skill set. Může se to velmi lišit.

Proč dělat UX audity a výzkumy?
Můžete konečně lépe pochopit, jak uživatelé skutečně vnímají webové stránky, mobilní aplikace, produkty a prototypy. V širším smyslu můžete pochopit také to, jak lidé vnímají vaší značku a co v ní vidí. Především si ale více vizualizujete motivaci lidí a následně s ní můžete strategicky pracovat.
Můžete systematicky vyhodnocovat a zlepšovat nápady i prototypy na základě výsledků výzkumu UX, což umožňuje přijímat správná rozhodnutí o návrhu již v rané fázi procesu vývoje. Jednoduše se nemusíte řídit jen vašimi pocity a nápady.
Podaří se vám nejspíše objevit nové potřeby zákazníků a obchodní příležitosti či možné produkty, které budete moci zařadit do vaší nabídky..
K nejčastějším důvodům, proč se firmy uchylují k UX auditům a konzultacím je, že chtějí nacházet a odstraňovat nedostatky v produktech a službách.
Podaří se vám porozumět každé interakci uživatele v rámci celé zákaznické cesty a vytvořit užitečnější obraz cílové skupiny pro lepší reklamu a marketing. Také na webu nebudete dělat zbytečné a neoblíbené části i replikovat stále ty samé chyby!
Být lepší než konkurence.

Dejte mi vědět
