![pan vajíčko](https://patrikpilous.cz/wp-content/uploads/2024/12/pan-vajicko.jpeg)
Moc věcí si dobře nepamatuji. Mezi výjimky patří čísla, letopočty, příběhy, fotbalové sestavy a reklamní slogany. Ještě mnohem dříve, než jsem se začal pohybovat v marketingu, tak jsem měl uloženy již stovky sloganů v hlavě. Například když jdu do večerky a kupuju si Monte, tak se mi vždy vybaví slogan „Dobře s ním, dobře po něm.“ Co naplat, že je to chemická sladká sračka. Tohle spojení na mě funguje a Monte miluju.
![](https://patrikpilous.cz/wp-content/uploads/2024/12/image-1.png)
V tomto výběru nejlepších sloganů bude určitě chybět řada skvělých i vtipných sloganů, které znají tisíce lidí, ovšem je to částečně můj subjektivní seznam. Ale pojďme pěkně od začátku.
Co je reklamní slogan nebo claim?
Jsou jednoduché, krátké a milé – ale napsat skvělý slogan je jedna z nejtěžších věcí, kterou může kdokoli ve světě reklamy udělat. Koneckonců, musíte toho říct hodně v malém prostoru. Když se váš slogan nepovede a nezafunguje, tak to stojí opravdu hooodně peněz. Slogan je součástí a velkých značek také často pilířem jejich brandingu, kdy se firmy snaží vytvářet a formovat značku v myslích spotřebitelů dle jejich dané strategie.
Slogan by měl trefit positioning značky, vybranou asociaci, potřebu a u toho být ještě ideálně nápaditý a vtipný. Také by měl být jedinečný v dané kategorii a vyvolat tu správnou emoci v kontextu komunikace.
Slogan by vám měl jít od ruky a zároveň být upřímný a přímý. Měl by k vašemu publiku promlouvat zapamatovatelným tónem. Musí se vžít. Musí fungovat se značkou!
Vysvětlení: Claim je se sloganem často zaměňován, ale jedná se spíše o krátké kampaňové sdělení, kdežto slogan je trvalejší.
Proč jsou reklamní slogany tak důležité?
Reklamní nebo marketingový slogan je stručná, chytlavá fráze, která se používá konzistentně na všech místech komunikace značky (firmy) a k zapamatování u širokého publika. Slogan není určen pouze pro cílovou skupinu nebo vaše zákazníky. Je to také to, jak chcete, aby si kdokoli vaši značku představoval a jaké má vyvolávat pocity. Já snad nikdy nepil Jihlavanku, ale když jí někdy někde vidím, tak si řeknu Sakra. To je poctivá káva. I když se u toho malinko pousměju, tak to určitě nebyla špatná myšlenka. Není to italská luxusní káva. Je to prostě česká poctivá … káva.
Nejlépe fungují krátké, výstižné reklamní slogany. Můžete využít slovní hříčky, rytmus a další prvky, aby se slogan vryl pod kůži. Jako to má McDonald, kam například já chodím velmi málo, ale když vidím nějaké jejich sdělení, tak už se těším na taraptaptaptááá I’m Lovin‘ it. Je to spojení, které máme opravdu hluboko vyryté v mozku. Příběh jinglu here:
Nejlepší slogany jsem rozdělil do sekcí a zde je ta úplně největší a nejobecnější kategorie. Světově, a u nás především, byla zlatá éra odvážných a vtipných reklamních sloganů v 90. letech
Potraviny a další
Firma | Slogan |
---|---|
Albert | Stojí za to jíst lépe. |
BeBe Dobré ráno | Energie na celé dopoledne. |
Becherovka | Becherovka sbližuje. |
Billa | Přesně podle mého gusta. |
Braník | Draze jen chutná. |
Calgon | Dlouhý život pro vaši pračku – Váš Calgon. |
Coca-Cola | Radost otevřít. |
Disco | To nikdy nejíš sám. |
dm | Zde jsem člověkem, zde nakupuji. |
Fernet | I muži mají své dny. |
Gambrinus | Chuť, která dělá přátele. |
Hera | Pečení je radost, Hera je pečení. |
Májka | Zlaté dědictví. |
McDonald | I’m Lovin‘ it. |
Maybelline | Možná se tak narodila. Možná je to Maybelline. |
Merci | Děkuji znamená merci – merci za to, že jsi. |
Monte | Dobře s ním, dobře po něm. |
KitKat | Have a break. Have a KitKat. Dej si pauzu. Dej si KitKat. |
Kofola | Když ji miluješ, není co řešit. |
KFC | Proklatě dobré kuře. |
Mattoni | Kde to žije, tam je Mattoni. Mattoni už není. |
Nokia | Connecting people |
Pilsner Urquell | Inspirující chuť. |
Radegast | Život je hořký. Bohudík. |
Raffaello | Více než tisíc slov. |
Redbull | Redbull ti dává křídla. |
Tatranka | Energie sbalená na cesty. |
Snickers | Nepřestávej. Jdi do Snickers. Když máš hlad, nejsi to ty. |
Vanish | Skvrn a špíny se zbavíš. |
Některé slogany ve spojení s reklamními spoty si lidé pamatují desetiletí a na jiné si nemohou vzpomenout ani samotní tvůrci.
Slogan Maybe She’s Born With It. Maybe It’s Maybelline se přeložil jednoduše do češtiny Možná se tak narodila, možná je to Maybelline a co do zapamatovatelnosti fungoval skvěle v USA i u nás. Když tedy v roce 2016 změnila značka slogan na Make It Happen, tak současné průzkumy ukazují, že lidé mají stále zarytý zajímavý původní slogan.
KitKat reagoval svým sloganem v 50. letech na to, že dělníci neměli čas svačit při práci a měli jen velmi málo času na odpočinek. Slogan funguje do dnes.
Chcete někomu poděkovat? Máte tu Merci = Děkuji znamená merci. Na abstraktnější vyjádření je tu Raffaello. Díky těmto reklamním sloganům darují tisíce lidí čokoládové sladkůstky svým blízkým, kteří třeba čokoládu vůbec nejedí. Poselství a symboliku chápou ale všichni.
Paní učitelka říká žákům: „Máte domácí úkol na prázdniny. Napsat sloh na více než 1000 slov na papír.“
Je po prázdninách a paní učitelka vybírá úkoly.
Na Pepíčka volá: „Pepíčku, proč tam máš napsané jen Raffaello?“
Pepíček odpoví: „Vy to neznáte, paní učitelko? Přece Raffaello, více než tisíc slov.“
Finance
Firma | Slogan |
---|---|
AirBank | I banku můžete mít rádi. |
Česká spořitelna | Jsme Vám blíž. |
ČSOB | Pro bohatší život. |
Kooperativa | Pro život, jaký je. |
Komerční banka | Svět se mění a my s ním. |
Moneta Money Bank | Nejlepší čas je teď. |
Raiffeisen Bank | Lepší služby každý den. |
UniCredit Bank | Rozumíme penězům i Vám. |
VISA | Milujte každý den. |
Zonky | Lidé půjčují lidem. Levněji a s klidem. |
Hobby markety a prodejci nábytku
Nejznámější z tohoto segmentu je určitě slogan OBI, který stvořil Václav Upír Krejčí. Ale ikonických je opravdu mnoho sloganů z této oblasti.
![](https://patrikpilous.cz/wp-content/uploads/2024/12/image.png)
Firma | Slogan |
---|---|
OBI | Když nevíte coby, najdete to v OBI. |
Hornbach | S námi to zvládnete. Jama-já-já-jupi-jupi-jé. |
Bauhaus | Když se do toho pustíme, zvládneme to spolu. Když se to má podařit. |
Mountfield | A mám to zadarmo! |
IKEA | Levněji to nejde. |
Baumax | Vše pro dům, byt a zahradu. |
Kika | Žít podle svých představ. |
SIKO | Koupelny a kuchyně pro život. |
DEK | Stavebniny, které mají všechno. |
ASKO | Nábytek pro všechny. |
JYSK | Skandinávský spánek. |
Sconto | Nábytek za méně |
Nákupní řetězce
Tady si troufnu říci, že je ze všech segmentů největší zásah u masové populace. U každého z níže napsaných sloganů si vybavím i místo, tón i kontext toho, jak značka promlouvá. Není to rozhodně originalitou sloganů, ale spíše jejich mediálním výtlakem. Billa, Kaufland, Lidl a další.
I na Googlu jsou právě slogany řetězců s největším zásahem a vyhledáváním.
Firma | Slogan |
---|---|
Penny Market | Nakupujte hezky česky. |
Billa | Billa. Přesně podle mého gusta |
Kaufland | Pro lepší týden. |
Lidl | Lidl je levný/levnější. |
Tesco | S námi ušetříte. |
Albert | Stojí za to jíst lépe. |
Globus | Tady je svět ještě v pořádku. |
Coop | Nakupujte tam, kde to znáte. Vše dobré. |
Sport a oblečení
Just Do It je sice anglický slogan, ale stejně jako u Mekáče, tak úplně nevadí, když není slogan v rodné řeči, ale je výrazný, jednoduchý a všudypřítomný. Pro značku z toho následně plynou i výhody při přizpůsobování kampaní pro lokální trhy. Nike používá svůj slogan opravdu všude – na obalech, reklamních spotech, při sponzoringu na oblečení i ve svých reklamních kampaních.
![](https://patrikpilous.cz/wp-content/uploads/2024/11/image-20.png)
Tento slogan má už již téměř půl století historii a inspirace dle legendy vychází od odsouzeného vraha na smrt (Gary Gilmore), jehož poslední slova byla právě Just Do It. Právě po nastavení této strategie a reklamního sloganu Nike v 90. letech extrémně vystřelila.
![](https://patrikpilous.cz/wp-content/uploads/2024/11/image-21-1024x421.png)
Firma | Slogan |
---|
Nike | Just Do It. |
Adidas | Impossible Is Nothing |
Puma | Forever Faster |
Decathlon | Děláme sport dostupnější. |
The North Face | Never Stop Exploring |
Under Armour | Protect This House |
Sportisimo | Život v pohybu. |
Automobilky
Firma | Slogan |
---|
Škoda | Simply Clever / Jednoduše geniální |
Volkswagen | Das Auto |
BMW | Freude am Fahren / Radost z jízdy |
Mercedes-Benz | The Best or Nothing |
Audi | Náskok díky technice |
Toyota | Today. Tomorrow. Toyota. |
Ford | Go Further / Dojeď dál |
U Fordu slogan zajímavě reagoval na poruchovost automobilů. Moc dobře si vzpomínám na to, co mi lidé říkali, když jsem měl Forda „Fordem tam a zpátky vlakem.“ Tohle prostě chcete jako značka změnit.
[…] mít positioning ke svým konkurentům, na jaké asociace bude cílit, jaké bude mít benefity, reklamní slogan a jak bude mluvit ke svým […]
[…] Co je to vlastně digitální marketing? Digitální marketing zahrnuje mnoho stejných principů jako tradiční marketing a je často považován za další způsob, jak mohou společnosti (značky) oslovit spotřebitele, distribuovat své sdělení a porozumět jejich chování. Podstata člověka se totiž za posledních 50 let téměř nezměnila – evoluce potřebuje jednoduše více času. Princip tedy zůstává. Stále firma potřebuje budovat smysluplnou značku, příběh a mít sakra chytlavý a zapamatovatelný slogan. […]