Moje vize
SEO Audit
SEO audity a analýzy dělám jen když si to klient výslovně přeje. Mám s nimi totiž špatnou zkušenost. Při předání SEO auditu jsem nadšený, kolik jsem toho pro klienta udělal, zjistil a pak… Klient většinou audit vezme a zapracuje špatně nebo ho prostě hodí do šuplíku. Velká část specialistů tento fakt přejde, vyfakturuje a jede se dál. Mně bytostně vadí dělat něco do šuplíku. Chci klientovi vytvořit přínos a znásobit mu investici do mě jako do SEO konzultanta. SEO audity špatně dopadnou především u klientů s korporátní strukturou. Dělám proto dva jasně stanovené druhy auditů.
- SEO Hot Fix audit, kde se snažím ve zhruba 12 hodinách vyzobat všechny příležitosti, které klient má a nejsou příliš komplikované v aplikaci. Příležitosti, které opravdu dle mých zkušeností klienta posunou.
- Komplexní SEO audit. Jedná se o zevrubnou analýzu webu, kontrolu ve všech dostupných nástrojích a popsání daných chyb i s řešením a postupem.
Co je součástí SEO Hot Fix auditu?

Uživatelské procházení webu
Zjistím, co vám vydělává nejvíce peněz a kde vidíte potenciál. Následně se dívám, jestli opravdu správně cílíte hlavní klíčová slova z oboru na správné stránky a co by se dalo vylepšit. V 50 % případů zjistím kritické nedostatky, které nemají nikterak komplikované řešení. Díky mému přesahu do UX se snažím reflektovat i tuto rovinu problému.

Crawl a současná struktura webu
Podívám se na to i z technického a kvantitativního pohledu. Celý web vám nacrawluji, zkontroluji indexaci a na těchto datech se budu snažit vytáhnout největší nedostatky. Pokud je klient pokročilý, tak s tímto crawlem může dále pracovat a dané chyby si následně opravit. Uvidí také všechny formální chyby webu, jejichž fixnutí vám "zlepší SEO", ale reálný dopad nebude příliš velký.

Návod na implementování
Nemám rád, když je v auditu "toto máte špatně" a není zde řešení. Snažím se především ony kritické chyby přetavit ihned do funkčního řešení, na kterém se dá stavět. Co, kde a jak máte změnit. Ten, kdo si audit přečte, by měl jasně vědět, co má dělat nebo jaký má být další krok.
Pro koho jsem dělal SEO audit a konzultace?
Rozdíl mezi SEO auditem a SEO analýzou?
Tyto pojmy mohou být klidně duplicitní. Zde vám popíši pouze to, jaký v obou výstupech vidím rozdíl já. SEO audit je kratší a jednoduší dokument, který poukazuje na dané chyby a snaží se nastínit jednoduché řešení. SEO auditor spíše poukazuje na chyby a prioritizuje, než aby stavěl detailní řešení.
Na rozdíl od auditu, SEO analýza se zaměřuje na detailní vyhodnocení výkonu a efektivity SEO strategie. Zahrnuje důkladné vyhodnocení klíčových metrik, jako jsou organické klíčová slova, technický stav či linkbuildingové portfolio. Jaké hlavní rozdíl ještě vidím v tom, že SEO audit se soustředí na fixnutí chyb, kdežto SEO analýza se snaží stavět strategii a kroky více do budoucna na základě současného stavu.
Pokud můžu rozdíl ilustrovat na dvou příkladech. Tak v SEO auditu říkám například, že zde máte seznam 80 stránek 404, které si přesměrujte na ekvivalentní stránky vašeho webu. Klient dostane tabulku, ale nikoliv cílové stránky. V SEO analýze klientovi poskytnu i má doporučení, jestli a kam přesměrovat.
Druhý příklad: Při auditu zjistím, že má klient špatně pojmenované kategorie, tak na to upozorním. Při analýze se navíc ještě koukám, jaké kategorie by mohl mít a jak je nazvat a co to může přinést. Dostane kompletní zadání na vytvoření například 10-20 stránek v ceně analýzy.
Kdy je SEO audit vhodný?
1) SEO audit je vhodný na začátku spolupráce, kdy ale je velmi dobré se SEO konzultantem komunikovat, že ony změny bude dále procesovat a zapracovávat on.
2) Druhý případ, kdy je SEO audit vhodný je, když na klientské straně je opravdu schopný člověk, který se v SEO orientuje.
Veškeré audity či analýzy reálně nezlepšují stav webu ani SEO! Je potřeba je aplikovat a tak je velmi důležité, aby byl na druhé straně kompetentní člověk. Většina auditů a analýz by se ještě dále měla konzultovat a ladit. Několikrát se mi již stalo, že jsem na některé body z auditu či analýzy dostal dodatečné insider informace, které změnily má doporučení
Důležitá informace je také to, že SEO audit dokáže vyrobit na straně klienta běžně 50-250 hodin vývojářské, copywriterské a koordinační práce. Toho by si měl být klient vědom.
Jakým oblastem se v SEO auditech věnuji?
Můj přístup k SEO je ten, že se jedná o marketingový kanál, který by měl plnil marketingové cíle. Díky znalosti obecného marketingu vnímám SEO v celé šíři. Dále mám zkušenost i s dalšími marketingovými kanály a UX. To je asi největší rozdíl. Když se dívám na SEO audity některých specialistů, tak v jejich doporučení vidím ono úzké zaměření. Jejich doporučení jednoduše kazí práci brandu, jdou za návštěvností místo prodeji nebo ignorují placené kampaně. Tomu se snažím vyhnout a pracuji synergicky. Pochopení UX a inbound marketingu je z mých SEO analýz a auditů velmi znát. Soustředím se více na on-page faktory SEO oproti off-page. Na off-page faktory se soustředím v případě, že chcete pracovat na linkbuildingu.
Ze SEO auditu nedostanete komplexní řešení filtrace webu, analýzu klíčových slov nebo novou strukturu webu. To od toho nečekejte. První varianta vás má jednoduše, rychle a lacino nakopnout v oblasti SEO. Druhá varianta je širším rozpracováním. Pokud chcete SEO uchopit opravdu vážně a máte na to dostatečný objem, tak jednoznačně doporučuji kontinuální spolupráci se mnou nebo s nějakým jiným z oboru.
Jako zásadní části SEO auditu beru prioritizaci, interpretaci a navrhnutí řešení. Viděl jsem již několik auditů, které jsou pouhými exporty z marketingových a SEO nástrojů. On i samotný search intent tohoto slova k tomu vybízí. A opravdu, někteří klienti jednoduše dostanou za pár tisíc několik exportů z nástrojů. Toto já ale nedělám
Mezi nástroje, které používám k auditům patří Ahrefs, Marketing Miner, Collabim, Screaming Frog či Sitebulb. Osobně jsou pro mě top 2 nástroje Ahrefs a Screaming Frog. Samozřejmostí je vyhodnocení nasazené Google Search Console. Ale to nejdůležitější jsou zkušenosti, prioritizace a interpretace.

Velmi dobře se orientuji ve WordPressu či Shoptetu, takže audity na těchto stránkách jsou o to jednoduší. Zároveň dobře vím, jaké jsou možnosti a hranice obou systémů. Nemá cenu zde zpracovávat a navrhovat nějaké technické kotrmelce, když nejdou do řešení jednoduše zapracovat.
Co dále nabízím?
Dejte mi vědět
