Konference jsou k tomu, abychom se inspirovali a dostali se ze svých zaběhlých kolejí. Restarty to mají dokonce v názvu. Většina výtahů z článků nebo postů na sociálních sítích, které reflektují konference, tak jsou shrnutím, popisem či glosou. Zkusím to pojmout trochu jinak. Ale nejdříve video k nasátí atmosféry.
1) Najít si čas na testování a zkoušení
Zhruba před rokem jsem si uvědomil, že často opakuji v práci pouze fungující postupy a vycházím ze svých zkušeností. To určitě není špatně, ale nesmí to tak být ze 100 %. Markeťák by měl neustále zkoušet nové věci, postupy a rozšiřovat si obzory o další pohledy. Když jsem se Pavla Ungra na letošním SEO Restartu ptal: A kolik času jsi strávil za poslední 3 měsíce zkoušením a zkoumáním AI? Tak hbitě odpověděl: No skoro všechen. Být kapacitou v oboru znamená, že se neustále posouváte.
2) Tvořit si znalostní bázi
Strukturovaně si zapisovat a kategorizovat, co mi funguje a co bych měl vyzkoušet. Dělám to už delší dobu do Keepu a trochu mi tam chybí nějaké funkce. Hodně se nyní mluví o Notion, tak možná až bude v létě čas, tak to zkusím přeházet.
Jak si zatím v Keepu zjednodušeně kategorizuji obsah? Kombinuji dva druhy kategorizací. Jedna se vztahuje k projektu, kterého se daná věc týká. Druhá jde po podstatě a charakteru. To znamená inspirace, knihy, marketingové tipy, investování, SEO tipy…
3) Rozbíjet patterny
Některé věci jsou dobré, když jsou v marketingu předvídatelné. To ovšem rozhodně neplatí pro linkbuilding. Hromadné výměny odkazů a publikování stále těch stejných článků se třemi odkazy z generických klíčových slov, které si vytáhnete v Google Search Consoly. Tak to už dnes opravdu ne.
Příběh je takový, že linkbuilding je tak trochu nelegální činnost. Asi něco jako jako steroidy v kulturistice. Je to zakázaný, ale všichni co to myslí vážně, tak v tom jedou. Google za poslední rok výrazně přiostřil a několik updatů rozhodilo sandál i mně. Ti co si píchali steroidy (dělali linkbuilding) moc okatě, tak ty zaříznul úplně.
Recept, jak pokračovat s linkbuildingem v roce 2023, je rozbíjet jasně čitelné vzorce. Snažit se dělat odkazy více uživatelské, dělat rozhovory, dělat brandové zmínky a také mnohem více odkazovat přes brand. Jo a také se na linkbuilding již tolik neupínat, jako tomu bylo dříve.
Myslím, že se nyní vyplatí místo 3 jednostránkových článků publikovaných na druhořadých magazínech vytvořit obsah s přidanou hodnotou na pečlivě vybraný web. Přidat originální přínosný obsah s brandovou zmínkou o vašem tématu – originálně a do hloubky v tom, v čem jste nejlepší. Věřím, že linbuildingový efekt bude dnes podobný, i když to nikdo nezměří. Tento článek může ale oslovit i vaše publikum a mít prodejní efekt.
Osobně se chci více soustředit na kvalitu odkazů, než jít po kvantitě, jak jsem to s chutí dělal dříve. Určitě je také dobrý čas u větších projektů propojit PR aktivity a linkbuilding. Možná by mohla vzniknout i taková pozice, kdy se člověk zabývá PR a linkbuildingem. Synergie je zde jasná, bohužel nikoho takového u nás neznám.
4) Používání AI při tvorbě obsahu
Ignorovat tento trend prostě nejde. V mojí bublině už minimálně ChatGPT vyzkoušeli skoro všichni a velká část ho určitým způsobem používá na každodenní bázi.
Začal jsem s tím také. Jak píšu v bodu dva, tak si pěkně zapisuji, jaké příkazy a prompty fungují. Dobré je si to i kategorizovat podle použití.
Trochu testuji i performování obsahu, který je vytvořený z 90 % AI a po prvních nezdarech jsem se dopracoval k tomu, že Google zařadil tento typ článku i do Google News. Z těch testů ale vyplývá, že čím větší péči článku a tvorbě dáte, tak tím lépe funguje. Nakonec se dostanete na podobný čas, jako když byste článek psali.
5) Argumentace, vysvětlování a lobbing
O tomto tématu mluvil Zdeněk Nešpor a stojí za zamyšlení. Zdeněk říkal, že pro SEO specialistu na velkém webu je důležitější, aby zvládal logickou argumentaci a přesvědčování. Pro SEO konzultanta je to důležitější než technické dovednosti. Toto můžeme ale vztáhnout na celý marketing. Sám si uvědomuji, že tuto vlastnost nemám úplně vypilovanou. Nápady často přednáším, ale po druhém odmítnutí mě to přestane bavit a řeknu si “Tvoje chyba vole, je to dobrej nápad”.
Často právě nevyšlapu úplně detailně argumentační cestičku, ale hlavně nedokážu se s těmi nápady donekonečna připomínat a brát to horem, dolem. Stojí to za zamyšlení.
Pokud jste přesvědčení, že jsou vaše úvahy správné, tak si zkuste k tomu vypracovat dokument, kde bude jasně strukturovaná vaše argumentace s jasným tahem na přínos a možnou návratnost investice. Tento dokument si nechte projet i další kompetentní osobou a grafikem. Více očí může upozornit na možné trhliny či nedovysvětlení.
Často se stává, že odborníci některé hlavní myšlenky přeskakují, protože jim přijdou jasné. Tento dokument je ale pro lidi, kteří na to budou koukat z jiné perspektivy. Dobrá grafická forma může vaší věci jen pomoci a často některé prezentace či dokumenty ztrácejí autoritu i důvěryhodnost díky šílenému grafickému provedení. A to je škoda.
Víc toho už psát nebudu, jelikož jsem si na článek vymezil jenom půl hodinky a ani písmenko jsem nevygeneroval AI 🙂
[…] SEO Restart 2023 […]