Na SEOloger 2023 jsem se těšil již od minulého, pro mě prvního, ročníku. To i přes to, že SEO v současnosti není mým hlavním zájmem. Jedná se totiž o uvolněnou akci, která se skládá především z networkingu, piva, přednášek, bazénu, fotbálku a procházek. Každý si namixuje, co mu vyhovuje. Každý si z programu vybere. Nikoho nikam nikdo netlačí. A to je super.
Disclaimer: Článek je poskládaný z mých poznámek, takže nemusí jeho části dávat bez kontextu smysl a terminologie taky nemusí sedět.

SEOloger se každoročně koná v hotelu Skalský dvůr, který je kompromisem uprostřed přírody mezi Prahou a Brnem. I letos jsem si odnesl z této akce velmi pozitivní zážitek a samozřejmě i mnoho poznatků, na co se zaměřit. Především ale může člověk probrat vlastní problémy s lidmi, kteří tomu rozumí a mohou poskytnout svůj pohled na věc. A co jsem si odnesl?
Mimo přednášek:
- Tipy k pracovním návykům
- AI, marketing a SEO konzultanti – jaké jsou vyhlídky?
- Jak se posouvá svět s doménami
- Jak využívat ChatGPT
- Jak se dělalo SEO, když jsem chodil na základku
- Žádný SEO konzultant nemá oblíbené vývojáře, které by doporučil
- Dá se v ČR vydělat dropshippingem
Kredit za uspořádání akce: Pavel Ungr
Kredit za fotky: Petr Krauz (amatérský fotograf s profesionální výbavou).

SAAS SEO
Nejpřínosnější přednáškou pro mě byla o SEO v B2B SAAS od Michala Pecánka. B2B se poslední rok intenzivně věnuji a Michal měl několik velmi zajímavých poznámek. V posledních letech je velká poptávka po SAAS marketingu, ale také po SEO konzultantech, kteří se specializují přímo na SAAS. Oproti e-commerce je zde mnoho specifik a tak se zdá tato specializace poměrně perspektivní.

SAAS společnosti jsou často velmi bohaté a někdy i bez rozmyslu pálí peníze. Tyto firmy jsou růstově orientované a potřebují doručovat výkon. Michal pracoval v CDN77 a Ahrefs, takže ukazoval některé příklady právě na těchto projektech. Také zde bylo několik příkladů na Hubspotu. Jednalo se například o magnety typu “Marketing template plan”. Hubspot to dělá dobře. Dává šablonu a následně to i dost tlačí na lead, konverzi. Pokud vás to zajímá více, tak si doporučuji proklikat jejich dopadové stránky na tyto výrazy.
V B2B je často obrovské CLV. Pokud si budete dobře počítat cenu leadu, tak občas stačí jeden platící zákazník měsíčně na to, aby utáhle seniorního SEO specialistu na projektu.

V B2B trvá mnohem déle deal a proto atribuční model z GA není vhodný. Ani 90 dnů nestačí.
V B2B jsou pouze aktuálně 3 % ready na nákup a 7 % je otevřeno nákupu. Zde k tomu byl zajímavý graf.

Strategie pSEO – mění se u těchto stránek jen několik částí obsahu. Základ zůstává stejný. Tuto techniku jsem například již zkoušel, ale rozhodně se nehodí všude a přijde mi, že je to již lehce překonaná technika. Ale samozřejmě v určitých případech může být dobrá.
Překvapení pro mě bylo, kolik stojí tvorba obsahu pro SAAS projekty, stejně tak odkazy. Běžná je stránka či příspěvek za 2 000 dolarů. Tyto weby si nemohou příliš dovolit mít podprůměrný či neodborný obsah. Je potřeba výrazná expertíza, kterou samozřejmě nikdy copywriter plně nedodá a je třeba přizvat někoho z produktu.
SAAS B2B mají cenná aktiva, s kterými často nepracují. Jsou to data, která mají o uživatelích či jejich chování. Takový originální obsah pak může být citován a využíván v rámci techniky linkbaitingu.
Další nerozpracované postřehy z přednášky:
- Distribuce obsahu na další platformy a sítě. Mít na to strategii. Signály ze sociálních sítí jsou důležitým faktorem.
- Social signal jsou dobré také pro Google Discovery.
- Opakování publikování kvalitního obsahu, aktualizace, práce s obsahem. Klasika.
- ChatGPT může vnímat a doporučovat. Při průzkumu, kde se lidé dozvěděli o Ahrefs, zde byl signifikantní počet lidí z ChatuGPT
- U B2B marketingové strategie je potřeba počítat, že je až 20 lidí zapojených v nákupním procesu

Typy obsahu
Je důležité mít definované typy obsahu a typové stránky u větších webů. O tomto tématu měl přednášku Viliam Kanianský. Díky tomu, že budete mít perfektně zmapované typové stránky, tak to může pomoci v přehlednosti webu a můžete tak vidět, jaký typ obsahu mají vyhledávače i uživatelé rádi a naopak můžete vidět i to, jaký obsah moc netáhne.
Myšleno z pohledu SEO specialisty například vím, že kategorie či štítky u některých webů nezískávají téměř žádnou návštěvnost a někde naopak velmi výraznou. Následně je ideální rozebrat, jaké jsou možné příčiny.
Můžete na to reagovat. Řešit rychlost typových stránek, responzivitu, zobrazování prvků, interakce s uživatelem, strukturovaná data. Typy obsahu se dají také v GA4 označovat a dají se segmentovat.
PAUZA NA PIVO.


Vyhledávače a budoucnost
Tato přednáška od Sarah Presch mi jen potvrdila, jak moc rozdílné nákupní trendy běží napříč světem. V Číně lidi více baví nakupování, není tam obsluha, je to pro ně zábava. Číňani se nebojí (nemají jinou možnost) dávat data za lepší službu. Čína tak v současnosti je před Evropou v oblasti propojení klasického nakupování a e-commerce.
Jack Ma, bývalý výkonný předseda společnosti Alibaba, v roce 2016 uvedl koncept “New Retail” jako klíčovou strategickou prioritu pro podniky elektronického obchodování. Jedná se o integrovaný model maloobchodního prodeje, ve kterém se snoubí offline, online, logistika a data, aby se zlepšila zákaznická zkušenost, vše se zrychlilo a zjednodušilo.
Další body z přednášky:
- Bing vs Google – Google nepodporuje metadata a Bing ano.
- V Číně je třeba mít na homepagy v titulku přesný název firmy tak, jak je zapsána u úřadů.
- Registrace přes čínské číslo, velká vstupní bariéra pro nové firmy. Je potřeba registrace a ICP licence.
Po přednášce byla debata, jestli se bude či nebude Evropa ubírat po vzoru Číny.
AI z pohledu práva
S příchodem AI se v přednášce řešila hranice mezi inspirací a vykrádáním. A také mezi tím, co je autorské dílo z AI nástrojů a co určitě autorské dílo není.
Jelikož jsem docela legal ignorant, tak jsem si z této přednášky vypsal poměrně dost poznámek. I těch velmi zjevných.
Všechny fotky jsou autorská díla a je k tomu třeba tak přistupovat. Vždy musí vytvořil člověk. Fotka opice není autorské dílo. Vše, co máme ve foťáku není naše – autorská práva jsou toho, kdo to fotí.
- U AI generátorů záleží kolik kreativy dáte do daného zadání. Pokud zadáte tři slova, tak je to málo. Ale prompt na půl stránky již může být dostatečný.
- To co vygenerujete, tak nesete plnou odpovědnost.
- Pokud zadáváte do promptu styl nějakého návrháře, tak už je to porušování autorských práv. Už ho tak vykrádáte.
Techničtější přednášky
Martin Žatkovič měl přednášku o JavaScriptu a SEO. Z této přednášky jsem si vzal hlavně technické rozřazení webů. Důležité je kontrolovat, aby u JS webu bylo po vrácení vidět to hlavní – například nadpisy, odkazy, obrázky. Druhou techničtější přednáška byla od Marka Prokopa o R. Místo této přednášky jsem si dal ovšem poobědového šlofíka. Ale například Vojta, i když na fotce níže nevypadá, byl z této přednášky nadšený a plánuje to aplikovat. Jak jsem již říkal, každý si našel to svoje. Tak zase za rok ZDAR!

Další reporty ze SEOlogeru: