SEOloger je pro mě propojení příjemného s užitečným. Výměna zábavných pracovních historek, inspirace, poznávání nových lidí, setkání s těmi známými, přednášky, procházky v přírodě a wellness. A jaký byl letos program?
Něco hustého a chytrého o Chatu GPT
Startovací přednáška byla od Davida Grudla Něco hustého a chytrého o Chat GPT. ChatGPT využívám na každodenní bázi, ovšem spíše jako asistenta na rozšíření perspektivy či rešerši. Nepouštím se do žádných větších akcí a napojování. Dále mám několik svých oblíbených promptů a to je vše.
Zásadní pro mě bylo z této přednášky vysvětlení neuronových sítí a geneze ChatuGPT. Přednáška mi skvěle propojila některé souvislosti, ale hlavně mě nabila nadšením se do toho ponořit zase o trochu více a zkoumat large language modely z jiného úhlu.
A to je pro mě také jedna z podstaty akcí typu SEOloger. Získat nové nadšení do práce a nové impulzy.
Z doplňovače dokáže ChatGPT-3.5 následovat instrukce. To je největší změna oproti předchozím modelům, které vycházely pouze z pravděpodobnosti a snažily se doplňovat další nejpravděpodobnější slovo.
David Grudl
Dále David mluvil o (kopíruji rozluštitelné a prezentovatelné poznámky z Google Keepu):
- Všechna slova se tokenizují. Jak vypadá tokenizace angličtiny a oproti tomu, jak vypadá tokenizace češtiny.
- Čeština to má po písmenech a je dvojnásobně dražší a zároveň dvojnásobně pomalejší.
- Vyhazuje se po tokenech a každý krok je stejně rychlý, je to jen o internetu. Takže odpověď nezáleží na tom, jestli je dotaz složitý nebo triviální.
- Nastavování prvků náhody je důležité, aby to nepsalo cyklické texty (ideální kolem 0,75). Díky prvku náhody je ovšem šance, že vám vyjede občas nějaká blbost. Například, když napíše slovo “moučkový”, tak je šance, že vybere další slovo “sůl” asi 0,8 %. Když to padne zrovna na to, tak je téměř jisté, že to celou odpověď udělá značně zavádějící. Takže prvek náhody je důležitý, ale může dělat blbosti.
- Ptejte se na věci, které jsou mainstream v učících se datech nebo tam dávejte velký kontext.
- Vše o kontextovém okně a jeho genezi, což je info, s kterým už nějaký čas pracuji.
Smrt SEO textů
Vytváření nejlepšího obsahu kategorií a zkoumání search intentu se věnuji opravdu hodně a tato přednáška mi poskytla zase jiný úhel pohledu, i když s většinou věcí jsem byl srozuměn.
Celá přednáška se dá pustit na webu SEOloger.
Jak nepodělat realizaci SEO
Zásadním bodem přednášky je pro mě nastavení a struktura spolupráce. Jednoduše mít a ladit proces spolupráce tak, aby se klient posouval a měl ze spolupráce dobrý pocit.
Druhým bodem jsou formální chyby. Formální chyby všichni SEO konzultanti identifikují jako chybu, ovšem je důležité rozpoznat a odhadnout náročnost a přínos. Tyto formální chyby nemají většinou žádný vliv na výkon SEO a jen stojí peníze klienta.
SEO audity jsou úzkým pohledem SEO specialistů
Na začátku spolupráce první téma rozhoduje. Je potřeba ho vyřešit a odpíchnout celou spolupráci. Udělat SEO audity a SEO analýzy je k ničemu, pokud klient ani po dvou měsících spolupráce necítí, že se něco reálně děje na jeho webu.
Dobré říci klientovi, že když bude SEO specialista dělat 20 hodin, tak vyrobí na straně klienta třeba 100 hodin (vývoj, implementace, řízení).
Na podobnou věc narazil asi každý SEO konzultant. Klient nemá kapacity a lidi, aby zapracovával změny na webu.
BigQuery pro práci s GSC daty
Google Search Console používám opravdu velmi často a poměrně si s ní vystačím. Tato přednáška byla pro náročnější a ukazovala, jak si tahat data ven z GSC.
Pokud s tímto tématem chcete začít, tak doporučuji podklady k přednášce ze září. Základní krok není těžký a následně uvidíte, jestli je to pro vás. Já jsem první krok udělal, ale stále při detailu, který mám, tak si vystačím z GSC. Samozřejmě jsou zde nevýhody, které Martin i v onom článku popisuje.
Optimalizace Google Discover
Google Discover je black box, který někomu zázračně funguje a někomu vůbec. Existuje dnes již desítky doporučení, která by měla směřovat k vytoužené návštěvnosti z tohoto “zdroje”. Zajímavé je, jak moc návštěvnosti Google Discovery distribuuje a jak moc je důležitý pro velké magazíny.
V přednášce zazněly ony tipy, jak se více dostat do Google Discovery především z perspektivy médií. Některé zpravodajské weby dosahují až 90 % návštěvnosti oproti klasickému vyhledávání. Velký problém je, že se na tuto návštěvnost nedá vůbec spolehnout.
No a na závěr už jen panelovka a věštění o SGE. A to je vše.
Fotoreport a zdroj fotografií pro tento článek od Petra Krauze