Moje vize
Lokální SEO: Co je a jak na něj?
Lokální SEO neboli (Local Search Engine Optimization) je soubor technik, které mohou pomoci vaší firmě zobrazit se výrazněji v neplacených výsledcích vyhledávání na základě polohy ve vyhledávači Google či mapách Google především na lokální dotazy. Mezi nejznámější techniku například patří pomoc vašemu firemnímu profilu na Googlu a získání více návštěv na místní dotazy, ovšem lokální SEO synergicky pomáhá také zvýšení návštěv webu (klasické optimalizaci webu), lepší kondici, reputaci firmy a dalším.
Pro koho jsem dělal SEO konzultace nebo lokální SEO?
Co je lokální SEO a jak vypadá?
Vyhledávače se snaží nabídnout co možná nejlepší a nejdostupnější službu či firmu. Díky tomu téměř všechny výsledky vyhledávání jsou personalizovány na základě země uživatele a jeho polohy. Lokální SEO se však zaměřuje na oslovení lidí v konkrétnějších lokalitách, jako jsou města, městské části, kraje či okresy.
Mohou z něj tedy těžit podniky s fyzickými prodejnami (restaurace, doktoři, automechanici, obchody, sportovní areály). A poskytovatelé místních služeb (instalatéři, lektoři či gymy). Pokud zadáte sushi na Praze 5 nebo na Praze 10, tak budete mít výrazně rozdílné výsledky. Místo, počet zobrazení a kvalita profilu rozhodují o tom, co se vám zobrazí. Právě pro malé firmy a místní podniky je lokální SEO zásadní. Čím více je v dané lokalitě větší proud nových lidí, tak tím je lokální SEO důležitější.
Mít zápis na Google My Business se ale vyplatí i firmám či jednotlivcům, jejichž působnost není omezená pouze lokalitou. Můj profil se například zobrazil 800 lidem na pojmy SEO či SEO konzultant.
Google každý měsíc poskytuje miliardy výsledků místního vyhledávání. Pokud se zobrazíte na relevantní dotazy na předním místě, je pravděpodobnější, že přilákáte zákazníky. Google zobrazuje místní výsledky, pokud se domnívá, že vyhledávače hledají produkty, služby nebo vybavení v okolí. Nebo v určité lokalitě. Absolutně největším trhákem pro místní SEO jsou restaurace, kterým tento nástroj může velmi pomoci. Jedná se například o výrazy:
- sushi
- sushi Praha
- sushi v okolí
Podniky s nejlepším místním SEO mají tendenci zaujímat nejvyšší pozice na místní klíčová slova, jako jsou ta výše uvedená. Uživatelé tak tyto podniky s větší pravděpodobností objeví a navštíví. Z Google My Business čerpají také LLM jako je ChatGPT nebo Claude, které si vytahují například také recenze podniků a restaurací. Tomuto podoboru optimalizace se říká GEO (optimalizace pro LLM).
Hodnotící kritéria pro lokální SEO
Lokální SEO pomůže Googlu vnímat vaši firmu jako oblíbenější a důvěryhodnější. Lokální SEO funguje tak, že pomáhá Googlu pochopit, kde se vaše firma nachází a co nabízí.
- Relevantnost – Jak dobře podnik odpovídá tomu, co uživatel hledá. Jak moc přesně se zaměřuje na daný produkt či službu.
- Výraznost – Jak známý je, jak dobře má vyplněný profil a jak dobré má hodnocení (záleží na počtu, kvalitě, autenticitě, celkovém hodnocení).
- Vzdálenost – Jak daleko je pravděpodobné místo hledání od zápisu na Googlu hledané společnosti či restaurace.
Další faktory:
Napojení na sociální sítě
- Více recenzních míst
- Lokální KW (zjištěné ideálně z analýzy klíčových slov)
- Kvalita webu
- Odkazy / linkbuilding
- Propojení služeb či produktů s GMB
- Správné nazývání a konzistence
Jak na lokální SEO?
Základní techniky, jak na lokální SEO.
- Maximální optimalizace Google My Business – založte si Google My Business a hlavně při zakládání neudělejte chyby. Založte si to jako značku, nikoliv jako název firmy ještě s koncovkou s.r.o. Také se snažte vyplnit maximálně údajů a ověřit profil (kontaktní údaje, otvírací doba, fotky, video, atributy).
- Optimalizujte web pro lokální SEO – přidejte stránky s pobočkami, zapojte lokální klíčová slova a propojte s mapou s lokálním výsledkem.
- Aktualizujte – na webu a hlavně v profilu se snažte aktualizovat informace a ukazovat, že je profil aktivní.
- Vytvořte si profily také v dalších katalozích a firemních zápisech – propojte s webem i s Google My Business.
Mnoho firem lokální SEO a správu profilu Google My Business velmi podceňuje. Z mých zkušeností můžu říci, že tato aktivita nezabere mnoho času, má jasné výsledky a ještě další benefitní přesahy do dalších disciplín. Pokud chcete s lokálním SEO pomoci, tak se na mě neváhejte obrátit. Jako SEO konzultant s mnohaletou praxí jsem řešil lokální SEO pro obrovské firmy se stovkami zápisů GMB i pro menší firmy. Možná je také forma SEO konzultace k lokálnímu SEO.
Dejte mi vědět