
Většina e-shopů začíná s PPC, následně přidává SEO a sociální sítě. Často se zapomíná na to, že by i e-shop měl být strategicky budovaný jako značka, mít komunikační strategii a jasné asociace značky. V dnešní době AI je pak důležité i digitální PR, linkbuilding a u větších projektů jasné brandové aktivity budující sílu značky. Naprosto kruciální jsou v současnosti organické i placené sociální sítě.
Možností je ale daleko více. Co třeba affiliate marketing. V tomto krátkém článku přináším 5 důvodů, proč by měl e-shop zvažovat affiliate marketing. Pro ty, kteří se chtějí dozvědět více, tak doporučuji mého průvodce affiliate marketingem.
Affiliate marketing je forma online marketingu, při které firma (e-shop nebo jiný prodejce) nabídne spolupráci externím partnerům – tzv. affiliate partnerům (často skrze affiliate síť). Partner propaguje produkty nebo služby přes vlastní web, blog, sociální sítě či jiný kanál. Když někdo díky jeho doporučení klikne na speciální affiliate odkaz a provede konverzi (nákup, registraci, stažení apod.), partner dostane provizi.
Hlavní princip je jednoduchý: e-shopy neplatí za zobrazení nebo proklik, ale pouze za skutečný výsledek – tedy „výkon“. To dělá affiliate marketing efektivní a relativně nízkonákladovou cestou, jak získat zákazníky. Vypadá jako velmi bezpečnou formou marketingu, kdy e-shop má jasně stanovené náklady. Na druhou stranu affil často dělají kupónové weby nebo jiné weby, které získávají klienty, které by e-shop často i tak měl.
Větší zásah
Affiliate marketing umožňuje e-shopům spojit síly s affiliate partnery (často bloggery, magazíny či influencery), kteří za odměnu propagují produkty i celý e-shop. Tím se zvyšuje dosah a oslovuje se více potenciálních zákazníků i mimo bublinu již oslovených zákazníků.
Jasně měřitelný kanál
V porovnání s tradičními marketingovými kanály, affiliate marketing obvykle stojí méně. Platíte jen za konkrétní výsledek, tedy často jen za proklik nebo častěji nákup.
Oblíbený marketingový kanál
Affiliate marketing patří do základního marketingového mixu. V USA ho používá více než 75 % e-shopů.

I tento kanál se dá řídit a ovlivňovat
Mnoho lidí z e-commerce si myslí, že affiliate se nastaví a zapne. Toť vše. S affiliate marketingem můžete ovšem experimentovat, tvořit akce a dále pracovat. Právě to je klíč k úspěchu. Není těžké přidat nebo odebrat partnery, upravit podmínky nebo zkoušet nové produkty v reklamních kampaních.
Brandový zásah zdarma
Pokud e-shop spustí dobře nastavený affiliate program, tak se ihned zvýší jeho brandový zásah. Magazíny, blogeři a influenceři o něm začnou psát. Jelikož májí partneři i e-shop stejný záměr (prodat), tak drtivá většina zmínek o e-shopu bude veskrze pozitivní. Samotný e-shop následně má veškeré náklady velmi dobře měřitelné. Samozřejmě by měl e-shop kontrolovat, o čem píší a jestli je to v souladu s jeho brand manuálem či zvolenými asociacemi značky. Zkrátka lze si to ještě více nasměrovat.

